לשווק את עצמי בעצמי….?

    אחד הקשיים המהותיים בהם נתקלים מטפלים, מנחים, מאמנים ויועצים הוא הצורך למכור את עצמך. למה בעצם? הרי ברב המיקרים אנו חדורי אמונה לגבי יכולותנו המקצועיות, הניסיון, והרצון הרב לעזור ולסייע. מה אם כן עוצר בעדנו פשוט "למכור" עצמנו כנותני שירות? ובמה שונים מקצועות הטיפול והייעוץ למינהם משאר המקצועות. האם ל"אחרים" קל יותר למכור את עצמם? ומה בין מכירה עצמית לשיווק עצמי.

למי זה מיועד ?

טקסט זה אינו מיועד לאלו מכם המצליחים בכל הזדמנות לשרבב את שמם, או להציג את עצמם כמוצלחים ביותר וללא היסוס, אלא מופנה לרב הדומם, שאינו מצליח להלל ולשבח את עצמו אם מצניעות, מבוכה , חוסר ביטחון או כל סיבה אחרת. רק בכדי להקל במעט על התסכול, הרב הוא דומם ללא קשר ליכולותו ולמקצועיותו.

מהם המחסומים המרכזיים?

הקושי הראשון הוא בהגדרת הפעולה. האם אני מוכר את עצמי? לאמירה זו יש קונוטציה שלילית המתחברת לנושאים כמו "מכר את נשמתו לשטן", "מוכרת את גופה". מכירה מסתמנת כאקט של קבלת כסף כנגד מוצר, ולא רק מוצר טוב.

הקושי השני הוא בהגדרת המוצר. מהו המוצר הנמכר? האם זה "עצמי"/"אני". איך מגדירים את המוצר הזה שהוא "אני", ומהו הקושי במכירת "אני"? הקושי המרכזי הוא בדרך החשיבה הבאה: אם "אני" מוכר אותי אז "אני" צריך להיות ממש טוב, מושלם, אחרת ישנה סכנה לביקורת. או , אם הלקוח אינו מרוצה מהמוצר, הוא בעצם לא מרוצה ממני…ומזה אומר עלי? אציע הצעה שעוזרת לי להתמודד עם הענין. המוצר הוא לא "אני". המוצר הוא השירות ש"אני" מספקת.

זה המקום לשאול את עצמך – האם יהיה לך קל יותר למכור מוצר של מישהו אחר? מוצר שאת/ה ממש מאמינ/ה בו? התשובה היא בדרך כלל כן. יהיה לי יותר קל למכור עבור מישהו אחר מוצר טוב מכוון שאז תלונה על אי שביעות רצון, ביקורת או חשיפה, היא לא בהכרח פגיעה בי אישית. היה והלקוח לא מרוצה…זה לא "אני", זה המוצר, החברה, הם, לא אני.

אז איך בכל זאת כדאי לנסות ולשווק את עצמי בעצמי?

כדאי להתחיל עם עבודת הכנה קצרה בכתב:

1. להגדיר את השירות – מהו השירות או
תו אני מספק, מהו התחום, מהו התוצר, מהי השיטה? ולהכין תשובות לשאלות:

– "מהו השירות המסופק?"
– "מה זה בדיוק אומר?"
– "אייך זה נעשה?"
– איפה זה נעשה?"

2. לתאר את נותן השירות כאילו היה אדם אחר, לא את/ה. מהן התכונות שבעזרתם היית משווק את אותו אדם? מהן החוזקות שלו/ה כאדם? (טיפ קטן – על מנת לענות על שני סעיפים אלו פנו במייל לחברים וחברות, בני משפחה ומכרים בבקשה לענות לכם, מה לדעתם חמשת התכונות המייחדות אותך כאדם. התשובות יהיו מאירות, מפרגנות ובעיקר מחזקות.)
בשיווק אנו מתעסקים רק בטוב שבנו, במיוחד, בשונה מהאחר. לא בשום היבט שלילי או בעייתי של אישיותנו או מצב חיינו.אז:
– מהן החוזקות / היכולות המקצועיות שלי?
– מהי הייחודיות שלי?
– למה ממש כדאי שהיא/הוא ורק היא/הוא (כלומר אני) , יעשו את העבודה.
כאן אני מציעה לנסות ולהיזכר בעבודות קודמות. מה היו היכולות שבאו לידי ביטוי, כיצד פירגנו, כיצד הגיבו אלי, במקומות העבודה השונים ,בצבא, בתיכון, החברים. ולא לפחד להזכיר כמה שיותר שמות של מקומות שעבדת בהם, זה בשבילך :).

אחרי שבנית את הפרופיל של אותו נותן שירות מופלא, זה זהמן להגיד את הדברים בגוף ראשון. שננו את התכונות ואת החוזקות כמנטרה.

בפעם הבאה שתיפנו אל לקוח פוטנציאלי או תפגשו כזה, תנו לו את המנטרה. על ההוא או ההיא המופלאים.