מנהיגות

איך לייצר השפעה גם כשאין לך את הסמכות הישירה

איך לייצר השפעה גם ללא סמכות

איך להשפיע על אנשים או איך להיות גורם משפיע בכל סיטואציה ולגרום לאנשים להקשיב לך ולדעתך גם מבלי להיות הבוס שלהם או מי שקובע להם את השכר? רבים מרגישים כי העובדה שאינם בעלי הסמכות מקטינה את יכולת ההשפעה שלהם, את הכוח שיש להם. ואכן קל יותר, לכאורה, לגרום לאנשים להקשיב לך כשיש בידך סמכות עליהם. בתפקידים מסויימים ובמעמד מסוים הסמכות היא הכוח האולטימטיבי. אבל, לא מעט מקרים אנחנו נזקקים ליכולת להשפיע ולקדם רעיונות מבלי הכלי הפשוט של הסמכות. איך עושים את זה? אלו כלים כן יש בידנו לייצר השפעה גם ללא סמכות?

בכל ארוע חברתי או מפגש חברתי אפשר לזהות יחסית די  בקלות מיהם האנשים הדומיננטיים, הסוחפים, בעלי ההשפעה. אנשים בעלי השפעה בולטים ומושכים תשומת לב בקלות. הם יכולים לשכנע אחרים להסכים איתם בקלות ומקבלים כבוד מהסביבה שלהם. השפעה היא סוג של כוח סכל סיטואציה ועל אחת כמה וכמה במקום העבודה.

אנשים בעלי השפע בארגון מקבלים יותר הכרה ויותר אמון, ובדרך כלל הם מנהלים ומנהיגים אפקטיביים יותר. האבל, לא חייבים להיות בעמדת כוח פורמאלית, מנהיגותית או ניהולית כדי לבנות יכולת השפעה על המנהלים שלך ועל הקולגות שלך. לעיתים מתבלבלים בין כוח והשפעה. האם בהכרח נדרשת עמדת כוח כדי להיות בעל השפעה?

ואם התחלת מקום עבודה חדש? איך תייצר השפעה מבלי לדרוך על אף אחד אחר?

מהי השפעה במקום העבודה ולמה היא חשובה?

 

בכל ארגון מחלקה צוות לכל אחד יש רמה מסוימת של השפעה. אנשים בעלי סטטוס, הגדרת תפקיד הנחשבת יותר בהיררכיה הארגונית הם בדרך כלל בעלי השפעה גדולה יותר. בדרך כלל זה בולט יותר בארגונים גדולים ומסורתיים, ומשפיע על התנהגות העובדים.  לדוגמא – עם המנהל נשאר עד שעות מאוחרות בדרך כלל גם העובדים שלו יעשו את אותו דבר ויחששו מאד לנהוג אחרת. ולהפך, אם המנהל מעודד לשמור על איזון בית עבודה ולא להיסחף לשעות הקטנות של הלילה, גם העובדים ינהגו ככה.

אבל יתרה מכך, המשמעות של להיות בעל השפעה בארגון אומרת ששים אליך לב יותר, ועל כן יש סיכוי גדול יותר לקדם אותך, להעלות שכר, אנשים שמים לב אליך ולכן השם שלך יושמע יותר בסיטואציות שונות כמי שעשתה הייתה חלק מ, השפיע על, מה שיכול להוביל לקידום מהיר יותר .

לאנשים בעלי השפעה קל יותר לעבוד בתוך צוות , יש הרגשה של התאמה וזרימה לכל הצדדים, תחושה של שיתוף ומחוברות גבוהים יותר. והסביבה שנוצרת היא של הנאה גדולה יותר מהעבודה בשל יחסים טובים יותר.

אסטרטגיות להגדלת מעגלי ההשפעה

אחד מהקשיים המרכזיים בימים אלו הוא העבודה מרחוק. בכל רגע נתון מישהו עובד מהבית. בתנאים החדשים שנוצרו קשה יותר לבסס השפעה. כשאינך מתקרה עם קולגות עובדים ומנהלים פנים מול פנים קשה יותר להתחבר ולייצר תחושת אמון. השיחות מקבלות גוון אחר כשהן נערכות בזום, בכתיבה ב"סלק" או במייל. החיבור האנושי דרך המילה הכתובה שונה מהחיבור שנוצר כתוצאה ממפגש פיזי בלתי אמצעי.  החיבור הרגשי קשה הרבה יותר כשהוא מגיע דרך פלטפורמה דיגיטאלית . את הצליל הנכון, האינטונציה, מה שיכול להוביל פעמים רבות לפרשנויות מוטעות.  אז איך בכל זאת מייצרים השפעה בתנאים החדשים שנוצרו?

10 דרכים לייצר השפעה

  1. לייצר שיחות – להקצות זמן לשיחות אחד על אחד ולבניית הקשר ברמות השונות שלו מעבר לנושאי עבודה
  2. להקשיב – קודם כל להקשיב, כדי להבין מה חשוב לאחר, איך הוא היא חושבים מה חשוב ומשמעותי להם. ורק אחר תן תשובות וכיוונים. הקשבה לאר בונה קשר מכמה סיבות. בין היתר כשמקשיבים ייתכן שנשנה את דעתנו, ייתכ שנלמד או נבין משהו שלא ידענו קודם, ומעבר לכך לתת את התחושה בצד השני שמקשיבים! מייצרת אמון גבוה יותר
  3. לשים לב לשפת הגוף שלך. האם ההקשבה ניכרת בגו? האם המבט שלך ממוקד באחר? האם העיניים זזות לטלפון או למסך אחר?
  4. לשאול שאלות ולגלות ענין וסקרנות – אחת הדרכים להיות משמעותית היא בלעורר מחשבה סקרנות ולאפשר לאנשים לראות מעבר, לצאת מאזור הנוחות המחשבתי של עצמם. אנשים שמאתגרים בשאלות (לא מתקטננים, מאתגרים באמת) מייצרים ענין לבוא לחשוב איתם להתייעץ.
  5. להיות עקבי – להיות האדם הזה שאפשר להישען עליו לסמוך עליו להעזר בו ברגעי משבר. עקביות היא חלק חשוב מאמינות ומיחסי אמון. אם מתקיים שינוי גדול בהתנהגות שלך מפעם לפעם מתקבלת התחושה שיש כאן חוסר יציבות ואין על מי לסמוך . חשוב לעמוד במילה שלך
  6. אסרטיביות – חשוב להציג אפשרויות ולוודא שדעתך נשמעת. לשם כך חשוב להכיר בדעתך ולתמלל אותה נכון החוצה. לא לפחד להביע עמדה ולהשמיע קול ולעשות את זה בדרך חכמה ומקדמת וקשובה.
  7. אותנטיות – לא פחות חשוב ביצירת השפעה ואמון הם המקומות בהם האדם אותנטי, שקוף וגלוי ככל שאפשר ביחס למי הוא ומה הוא חושב ועושה. אנשים נוטים להעריך פגיעות כנות ואותנטיות ומייחסים לזה עוצמה ורצון לקרבה. אותנטיות היא בסיס מעולה ליחסים טובים.
  8. גמישות – חלק מיכולת ההקשבה והעובדה שיש לך דעה וחשוב להשמיע את הקול היא גם המוכנות להתפשר. מתוך הכרה בדעתו בערכו ובחשיבות קיומו של האחר. היכולת להתפשר ולא להיתקע או להתעקש על הדברים רק בדרך שלך , בניסוח שלך, יכולים להזיז את המערכת קדימה בדרך אחרת על מנת להגיע לתוצאה המבוקשת. מסר נוסף שמגיע עם הגמישות הוא ההבנה שהאינטרסים של החברה ומטרות החברה חשובים לך יותר מהאגו.
  9. לעשות ולפעול – מעשים חזקים יותר ממילים. אין טעם להטיף על להגיד את ולנהוג אחרת. אנשים בוחנים אנשים לפי המעשים.
  10. לעזור לאחרים – חלק מהיכולת להשפיע טמונה גם במוכנות וברצון לעזור לאחר, לעשות טובה, לסייע. למצוא הזדמנויות שיאפשרו לך להיות נדיב, לספק דעה מחשבה ידע או מעשה, או לחילופין לעודד לתת מילה טובה ולהראות ש"אני רואה אותך".  לעזור לאחר בכל דרך תמיד ייזכר ויהיה משמעותי ומשפיע.

מאלו טעויות כדאי להישמר?

לא לקחת את הדברים אישית מדי ולא להיבהל מביקורת.  בדיוק כמו שחשוב להיות אותנטי ולהשמיע את דעתך ככה נכון לאפשר גם לאחרים להביע את עצמם ודעתם ולהיות אותנטיים. המצב הזה כמובן מזמן לא פעם אמירות מתנגדות וביקורתיות. המטרה היא לייצר שיח של ביקורת בונה ומיטיבה, ולהימנע ממצבים של התגוננות או חילופי ביקורת. הפתיחות וההקשבה חייבים להגיע ממך ולהוות דוגמא .

העומס הגבוה מקשה לא פעם על הזמינות והסבלנות לאלמנטים שאינם קונקרטיים עבודה. אבל כך בדיוק יחסים ואמון ניבנים. חשוב לייצר זמינות ולתת הרגשה שכן יש לך זמן. ככל שהתחושה שתגיע ממך תהייה שאכפת לך ולכן את זמינה להקשיב, או מפנה זמן כדי להקשיב כך ההשפעה שלך תגדל. כמובן שחשוב לשים גם את הגבול הנכון ולא להפוך את הזמינות למצב של  להיות זמין כל הזמן לכל סיפור ולכל הפרעה.

ברמה האישית חשוב לצמצמם הסחות דעת ורעשים ובאמת להיות קשובים כשמחליטים להקצות א תהזמן להקשבה לאדם, ולא לעשות את השיחות על הדרך עם מליון הקפצות סמסים וואטסאפים וטלפונים תוך כדי. למרות שכולנו בטוחים שאנחנו מולטי טסקינג אנחנו לא ממש ולא באמת ולא ברמה הזו. פנו זמן לשיחות משמעותיות והיו נוכחים לגמרי במפגש.

להתחיל לייצר השפעה כבר מעכשיו!

ישנן דרכים רבות להשפיע  ובכיוונים שונים, השאלה הגדולה היא מה את, אתה יכולים להביא משמעותי מעורר ענין ואמיתי לתוך היום יום לך. אומץ להתחבר ולדבר להביא רעיונות חדשים, אומץ להתחבר להעז ולנסות ליצור חיבורים ושיתופים. ככל שמכירים יותר ביכולות בעוצמה ובערך של עצמך , כך יש יותר סיכוי לנסות להביא להביע ולייצר קשר משמעותי והשפעה במקום העבודה. 

אי אפשר לחכות ליום שבו נהייה גדולים מספיק כדי להשפיע, צריך להתחיל לייצר את היכולת הזו כבר מההתחלה להתאמן עליה ולהשתכלל בה לאורך השנים על מנת לראות תוצאות משמעויות.

אימון קריירה , אימון מנהלים העוסק בנוכחות שלך במקום העבודה בהכרה ביכולות בעוצמה ובדרך שלך להשפיע יכולה לזרז את התהליך ולהצעיד אותך קדימה כבר עכשיו.

עוד על:

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat