חשיבה חיובית

חשיבה חיובית קשקוש או מדע

אם טרם השתכנעתם שחשיבה חיובית היא גורם משמעותי המשפיע על איכות החיים שלנו, על היכולת שלנו לחלום את העתיד, על בריאות הגוף והנפש , על תקשורת אנושית מקדמת ועוד ועוד אלמנטים חיוביים כמובן שהוכחו מדעית, הפוסט הזה יעשה לכם קצת סדר.

עולם האימון האישי התבסס מתחילתו על הרעיון שאנשים עושים יותר למען עצמם ומצליחים יותר כככל שהם חושבים ורואים עצמם כיכולים ומסוגלים. רבים מאיתנו גדלו על ביקורתיות מבית וממערכת החינוך, ומנהלים את השיח הזה בראש מתוך הרגל או מחשבה שהביקורת תשפר אותנו. וכן יש בה מידה מסוימת של אפשרות לשיפור אם נסתכל באמת על הדברים בצורה בהירה. אבל מה שלרב קורה זה שהטקסטים והקולות הפנימיים הם בעיקר של אשמה השפלה בושה והורדה בערך העצמי בלי שום ביקורת עניינית, לגוף של ענין ולא לגופו של אדם. מה שמייצר פחד ותקיעות במקום שינוי ושיפור.

מה מסוכן במצב הזה? תחושת חוסר השליטה על הארועים והחיים מועצמת , מה שמייצר תחושה של תקיעות של תבוסה של אבדן הכוח והחיוניות. יכול להיות שהמציאות לא משו, אבל האם דווקא במצב הזה התבוססות ברע תסייע לנו או תשאיר אותנו במקום? ואם יכולת לייצר באופן מוזר חשיבה חיובית דווקא אל מול מצבים כאוטיים ומאתגרים האם הסיכוי לצאת מהם יותר מהר ויותר טוב לא היה גדל?

כשזו לא הגישה שלך, ראית עולם חיובית מושתקת באמירות כמו זה לא ראלי, זה משקפיים ורודים, אנשים פשוט עובדים על עצמם, לא רואים את המציאות וכו וכו. גם אנשים שבדרך כלל אופטימיים, מתקשים לחשוב מחשבות חיוביות בימים מאתגרים יותר, כשדברים פחות מסתדרים ומפעילים את מנגנוני הביקורתיות העצמית, האשמה, והשליליות. וכל זה למרות שברור לנו שהחיים קלים ונעימים יותר לאלה שרואים את חצי הכוס המלאה.

1.למה חשיבה חיובית כדאית

די ברור לכולנו שאנחנו פועלים טוב יותר כשטוב לנו. והיינו רוצים כמה שיותר להיות בתחושות ורגשות של עניין שימחה מלאות מרוצות גאווה ואהבה. כן כן, אז התפקוד שלנו בשיאו. שימחה מעוררת רצון למשחק, מה שמעודד מתיחת גבולות . תחושת סיפוק מעוררת ראיה רחבה שיותר של עצמך ושל העולם. ראיה חיובית של המציאות מעוררת בנו את האופציה לאתגר את המציאות לעשות דברים להעז ולהתמודד. מה שבונה חוסן פנימי. 

2. מהי חשיבה חיובית

ממש לא לטמון את הראש בחול. זה לא להתעלם, זה לא לראות הכל ורוד, וזה לא להיתמם. יש חלקים קשים בעולם. ראיה חיובית זו גישה מנטלית שמחפשת את החלק החיובי המעודד בכל סיטואציה. היא מתבססת על המצב המנטלי המייצר תיקווה, מסתכל מעבר לקושי של הרגע והתנאים של עכשיו, ומייצר משאבים רגשיים חברתיים לעשיה חיובית.

אנשים שחושבים חיובי מנסים להפיק את המיטב ע"י מיקוד במה שבר שליטה על ידם ושחרור מה שאינו בהשפעתם, וחיפוש דרך לשיפור המצב והפקת לקחים.  

העובדה שכולנו מחפשים לשפר את חיינו אם זה בחדר כושר, בקניות, חופשות וכו מעידה על כך שזה סיפור אנושי. אנחנו רוצים להיטיב עם עצמנו. הדרכים רבות ומגוונות, חיצוניות ופנימיות. מחקרים מוכיחים שאנשים בעלי גישה חיובית חיים חיים בריאים יותר שמחים יותר וארוכים יותר. אז למה לא להשתמש בחשיבה חיובית במקום כל הקניות…? הסיבה היא שחשיבה חיובית לא נמצאת בארגז הכלים שלנו באופן טבעי. בין היתר מכוון שאנחנו חיים בחברה מאד ביקורתית ותחרותית, צינית וחסרת סבלנות, יותר מהר ועכשיו אם אפשר.

כן כן הפנמנו. גם אנחנו אוהבים פתרונות מהירים וחיצוניים. רק שזה כמו אקמול. סבבה אם זה מדי פעם, אבל לא מספיק טוב אם זו דרך חיים.

מחקרים המעידים על השפעתה של חשיבה חיובית על איכות החיים הציגו שלוש מסקנות עיקריות משמעותיות:

  1. חשיבה שלילית מאותת לגוף להפעיל את המערכת החיסונית.

(נושא שנחקר כבר למעלה מ 30 שנה במאות ניסויים שונים)

סטרס, משפיע על המערכת החיסונית שלנו ומשנה אותה. רמת ההשפעה של הסטרס נובעת ממשך הארוע ועוצמתו. לא כל לחץ משפיע אבל ארועים גדולים משפיעים על מערכת החיסון שלנו ומשנים בה. סטרס כרוני כזה שנמשך זמן רב ומערער את הזהות שלנו כמו גרושים פיטורין מוות מחלה וכו משאירים בנו חותם ממשי. איך חשיבה חיובית משפיעה במצב כזה? לאור העובדה שהגוף שלנו מגיב לרגשות שמתעוררים בנו, והרגשות שלנו הם תרגום אוטומטי של המחשבות, והמחשבות שלנו נובעים מהאופן בו למדנו התרגלנו לראות דברים ולפרשן אותם…כאן יש לנו השפעה – על הפרשנות שאנחנו נותנים לארועים. תירגול של חשיבה חיובית, חיפוש הדבר הטוב יותר בכל סיטואציה מסייע להפחית סטרס ומאפשר לנו לתפקד טוב יותר. עליה בהורמוני הלחץ (קורטיזול) משבשת את העברת התקשורת במוח ואנחנו נתקעים ולא מסוגלים לראות מעבר לסיטואציה למצוא פתרונות, וכמובן שזה משפיע על שאר מערכות הגוף. 

  1. חשיבה חיובית מפחיתה חרדה, ויזואליזציה, דמיון ודיבור עצמי מורידים חשיבה שלילית ומחשבות מטרידות.

המחקרים בתחום הזה מראים שתמונות חיוביות או כל תצורה המובילה לחשיבה חיובית ומעודדת טובה יותר מאשר חשיבה שלילית, הן באפקט הכימי בגוף, ומשם בהשפעה על יכולת החשיבה והביטוי, יצירתיות ומציאת פתרונות ואפשרויות. כוון שהתת מודע לא מבדיל בין מציאות לדימיון כפי שהוכח גם במחקרים העוסקים בהשפעות רפואיות של תרופות וניתוחיי פלסיבו,  שימוש באמצעים וויזואליים חיוביים מתנהג קצת כמו כדור פלא שמוריד לחץ ומעלה שימחה.

חדשות הן הדוגמא ההפוכה לחשיבה חיובית שכן זו הצפה של התודעה באימג'ים שליליים. 

  1. אנשים חיובים שמחים יותר, ויהיו מעורבים פחות בהתנהגויות לא בריאת. אושר מקדם את איכות חיינו בבריאות בעבודה ובמערכות יחסים.

מחקרים שנעשו לאורך השנים על עשרות אלפי בני אדם ביקשו לבדוק האם אושר מייצר הצלחה או להפך.  בין התוצאות עלה שאנשים שמחים פחות מעורבים בהתנהגויות הרסניות כמו עישון אכילה לא בריאה ושימוש מוגזם בחומרים ממכרים. לאורך זמן, רגשות חיוביים מסייעים לאדם לבנות הון חברתי פיסי ואינטלקטואלי. חשיבה חיובית מאפשרת ליצור רגשות חיוביים כמו שימחה אושר חוסן ומרוצות. מה שמאפשר כמובן התבוננות חיובית ונקודת מבט קלה יותר על החיים. 

3. לעבוד על חשיבה חיובית

רגשות חיוביים מרחיבים את המודעות שלנו. המוח שלנו ניפתח ומתרחבת החשיבה אל מול שטף של מחשבות חיוביות, ונסגר ונאטם אל מול מחשבות שליליות. חשיבה חיובית פותחת את הראיה המרחבית שלנו, וכשאנחנו מסוגלים לראות בראיה רחבה יותר יש לנו יכולת לעשות אינטגרציה. קח טוענת ומוכיחה לאורך השנים פרופסור ברברה פרדיקסון חוקרת בתחום מדע האושר.

ככל שיש לנו יותר זמנים ורגעים של חשיבה חיובית במצטבר, לאורך זמן, המוח שלנו לומד להתנהל אחרת. להיות הגרסה הטובה יותר של עצמנו וברמת חוסן נפשי גבוהה יותר. חשיבה חיובית מזרימה דופמין למוח שלנו ומביאה אותנו למצב של חקירה והתנסות, והבחנה באחר רצון להתקרבות וליצור קשרים. יותר אנחנו לעומת אני. 

איך אפשר לעבוד על זה אם זה לא בא טבעי? התשובה היא בגוף. גם זה נחקר מדעית והוכיח שהצגה של עצמנו לעצמנו כבעלי יכולת מעמד וכישרון גם כשאלו לא מורגשים כאמתיים, לאורך 2 דקות לפחות, מעלה את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי. חיקוי של הבעות פנים שמחות מעורר בנו רגשות של שימחה ועצב יעורר בנו עצב, ובקיצור, להתאמן ולשחק עד שזה ירגיש אמיתי. מסתבר שהכימיה של הגוף מגיבה לאמת ולכאילו באופן דומה. והראיה הטובה ביותר לכך היא הפלסיבו. 

המדע מוכיח מעל לכל צל של ספק שחשיבה חיובית תורמת לאיכות חיים טובה יותר. אם זה לא בא לך טבעי או באופן שמאפשר לך להתקדם אפשר להתאמן על זה. חשיבה חדשה, תרגול והתמדה יסייעו לך להיות במקום טוב יותר לעצמך. 

עוד על:

אימון אישי - טילי ג ליברמן

כולנו זקוקים לחסד

כולנו זקוקים לחסד…אבל הרבה יותר להכרה. הכרה ברעיון שלנו , באמירה, בעשיה, הכרה בהומור באופציה הכרה בקול האחד המיוחד. וכשההכרה לא מגיעה יותר מדי זמן

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat