manager

חשיבה חיובית משדרגת את יכולות הניהול

קבלת החלטות אוטומטית או מודעת

בתוך ים הלחצים והמטלות היום יומי אנחנו עלולים ללכת קצת לאיבוד. הלחץ השחיקה והעומס פוגעים ביכול שלנו לקבל החלטות נכונות, ולעבוד בעיקר ע"פ ההרגלים שלנו, ובהתאם למנגנונים האוטומטיים, כי  זה מוכר וידוע ומרגיש בטוח. מה מפסידים בכך? אפשרויות חדשות הזדמנויות מפתיעות הכרויות שיכולות לקדם, פתרונות שלא ראינו לפני כן.

זה ברור לנו מההתנהלות האישית ביום יום, שהחלטות המגיעות במצבים בהם אנחנו במצב רוח טוב, בנינוחות מסוימת, ביום של טוב לב, מביאות אותנו למקומות אחרים מהחלטות המתבצעות במצבים של כעס תסכול זעם או בלבול.  ברור שהיינו רוצים יותר ימים כאלה. 

האם יש לנו שליטה, או אפשרות ליצור מצבים רגשיים שטובים לנו גם בימים של כעס בלבול ותסכול? האם אנחנו יכולים להשפיע על החשיבה שלנו? והאם זו תאפשר לנו לקבל החלטות טובות יותר. התשובה היא כן. כן אנחנו יכולים להשפיע על החשיבה שלנו וכן זה יאפשר לנו לקבל החלטות טובות יותר, והתהליך המתאים ביותר לכך הוא אימון מנהלים, אימון אישי, קואצ'ינג.

למה דווקא חשיבה חיובית?

אם פעם חשיבה חיובית היה ביטוי רוחני שאינו מתאים לעולם החומר והעסקים, הרי שבא המדע והוכיח אחרת. מחקרים מראים שחשיבה חיובית מאפשרת יותר יצירתיות, רוחב ראיה, תקשורת, שתוף פעולה ועוד. באחד המחקרים מיני רבים, נבדקה ההשפעה של חשיפה לתמונות המייצגות רגשות חיוביים שליליים ונטראליים. התברר כי אימג'ים המעוררים רגשות חיוביים, מייצרים מנעד תגובות רחב יותר הבא ידי ביטוי במילים, רגשות, מחשבות חדשות ואפשרויות, לעומת תמונות שייצגו רגשות שליליים או תמונות שאינן מעוררות רגש כלל בהן המלל היה קצר ופשטני.

כלאמר, חשיפה לאימג'ים חיוביים, משפיע עלינו ומייצרת מצב פיסי שונה מחשיפה לשלילי. המצב החיובי יוצר בנו פתיחות , ראייה רחבה יותר של אפשרויות ופיתרונות, מה שאומר יותר יצירתיות אל מול בעיות ואתגרים יותר אפשרויות לפיתרון, יכולת גדולה יותר לשתף אחרים, ויותר אמון.

חשיבה חיובית ככלי ניהולי

חשיבה חיובית ממש פותחת אותנו ומרחיבה את התודעה ליצירת אפשרויות חדשות. (אפשר לקרוא או לשמוע על מחקרים מסוג זה תחת הכותרת של מדע האושר, מחקרים על המוח, ובהרצאה של פרופסור ברברה דיקרסון, חוקר המוח ד"ר אנדרה ורמולין ורבים נוספים העוסקים בנושא) . והרי כל אלה בסופו של דבר ישפיעו על הפתרונות שנמצא ואיכות ההחלטה שתיתקבל.

חשיבה חיובית היא בבסיס תהליך אימון אישי קואצ'ינג בכלל ואימון מנהלים. היא מייצרת את התשתית המאפשרת למנהלים ומנהלות הנמצאים בתהליך לחשוב אחרת, להרחיב את דרך ההסתכלות והאפשרויות, ולקבל החלטות טובות יותר. נכון שחלק מהמילים כמו העצמה אישית וחשיבה חיובית הפכו להיות חלק מדיבור קלישאתי, אבל אם נתעלם מזה לרגע, המדע מוכיח כי ההשפעה של חשיבה חיובית ועידוד הן ממשיות. יש להן השפעה כימית על המוח ועל התקשורת והעברת המסרים בקשרים של המוח.

אבל, איך אפשר "לראות" אחרת כשנמצאים במצב הזה, הרי זה מציף?

בדיוק זו בעיה והאתגר. כשאנחנו נמצאים ב"מוד" של הצפה הנובע מלחץ  פחד בלבול כעס או תסכול, אנחנו לא מצליחים לחשוב על אופציות אחרות, וזו גם ההוכחה לכך שכשהכימיה של המוח שלילית אנחנו לא יכולים לראות אפשרויות. אנחנו תקועים. הרבה פעמים טוענים שזו ראית עולם מפוכחת ומסרבים לשמוע על אפשרויות אחרות. אבל זו רק אפשרות אחת מיני רבות, ומה שלא מאפשר לראות דרכים נוספות הוא בין היתר מצב המוח שלנו. עד כמה הוא מוצף בשליליות (השליליות מתבטאת בהורמונים החוסמים את התקשורת ומאטים את מהירות התנועה במוח). אבל אם נרצה להיות במקום אחר, אם המחיר שאנחנו משלמים על ההצפה הזו גבוה מדי ומייצר אצלנו בעיות שנרצה לפתור, כדאי יהיה לעצור ולהתחיל לחשוב מחדש על איך לשנות את דרך החשיבה.

כדי לשנות את דרך החשיבה אנחנו צריכים לעבוד על מנגנון החשיבה שלנו ותפיסת העולם, ואפשר להעזר גם במדריך האישי שכתבתי על מנת לצאת מתקיעות.

מתכון מהיר לחשיבה חיובית

מה אפשר לעשות במיידי על מנת להציף את המוח באווירה חיובית כאילו ממש עכשיו נמצאים בחופשה נעימה ונחמדה ללא כל טרדות היום. בתהליך של אימון מנהלים קואצ'ינג, אנחנו עוסקים גם בחיפוש הטוב כתשתית נכונה המאפשרת חשיבה פתוחה ויצירתית. אבל אם אנכם נמצאים בתהליך כזה כרגע, זה מה שאפשר לעשות במהירות:

  1. אם אתם לבד עשו רשימה מהירה של 10 דברים שעבדו לכם סבבה ב 24 שעות האחרונות.
  2. אם אתם בסביבת אנשים היצמדו לאדם האופטימי בחדר ודברו איתו על הטוב ששיש כרגע. נסו להקשיב מתוך הבנה שהחיוביות הזו תסייע לכם ותשפיע על האוירה במוח ובהתאם על דרך ההתנהלות.
  3. ואם כל מה שיש לכם זה את הנייד ביד…כנסו לעמודי הפייסבוק שיש בהם סרטונים על כלבים חתולים ותינוקות חמודים, או עמודים שעוסקים באנשים שעושים מעשים טובים בעולם, חופשות מגניבות ותנו לזה כמה דקות להציף ולחלחל.
  4. שימו אזניות והקשיבו למוזיקה שעושה מצב רוח טוב, שמעוררת בכם שימחה.

אל תפחדו מקלישאות, לפעמים הן פשוט עובדות! שהייה במרחבים חיוביים תייצר התנהלות בריאות יותר, יצירתיות, מאפשרות, מחדשת, משתפת ומרחיבה את נקודת המבט ואת הדרכים לפתרון.

בסופו של דבר זה תלוי בך. גם אם המציאות לא משו בכל רגע נתון, הבחירה היחידה והאמיתית שיש לנו היא איך להסתכל על הדברים. בסדנאות פיתוח עם צוותים מנהלים ומנהלות חלק מהתהליך מושקע ביצירת האוירה הנכונה, אוירה שתאפשר פתיחות מחשבתית, ונכונות להסתכלות רחבה יותר.

למה כדאי למנהלים ומנהלות להעזר בתהליך אימון מנהלים, קואצ'ינג, כדי להתקדם ולהצליח?

אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר היום בעבודת הניהול הוא היכולת, המהירות, הגמישות והקלות בה יכולים מנהלים ומנהלות לנוע בעקבות שינויים חדשים ומציאות אחרת גם במצבים בהם לא ניתן להתבסס מדי על ידע ישן. המונח V.U.C.A  בו נעשה שימוש נפוץ בשנים האחרונות בה לתאר את המורכבות והדינאמיות בה אנו פועלים.

Volatility – תנודתיות, הכל יכול להשתנות ברגע מבלי שתיהיה אפשרות להתארגן

Uncertainty – אי וודאות, הקושי להערך ולתכנן את העתיד, וההתמודדות עם הווה לא ברור

Complexity – מורכבות, הכל קשור בהכל וכל דבר משפיע על האחר

Ambiguity – עמימות, קשה להבחין הי המרכיבים השונים דברים אינם ברורים עד הסוף.

בסביבה הארגונית והניהולית הביטוי הזה מייצגת את האתגר של מציאות מסובכת וכאוטית, תנודתית ומורכבת, ואת הקושי האנושי בכלל ושלמנהלים ומנהלות בארגונים בפרט להתמודד עם אי וודאות ועמימות.  האתגר האנושי הגדול ביותר שמנהלים ומנהלות מתמודדים מולו היום הוא איך להישאר תחרותי במציאות משובשת הדורשת התמודדות עם :

שינוי – כשדברים נהיים לגמרי אחרת

הסתגלות – כשנדרשים להתאמות

וגמישות – ביכולת לזוז במהירות ובקלות.

והיבט נוסף שעולה מכך הוא מהן המיומנויות הניהוליות הנדרשות ממנהלים ומנהלות על מנת לעמוד באתגר הזה.

10 מיומנויות הנדרשת ממנהלים בעידן ה VUCA (ע"פ Dr Andre Vermeulen )

מיומנויות של המוח – 1. פיתרון בעיות מורכבות,  2. חשיבה ביקורתית, 3.יצירתיות, 4.גמישות קוגנטיבית, 5.קבלת החלטות.

מיומנויות רגשיות – 6.אינטלגנציה ריגשית, 7.שתוף פעולה עם האחר, 8.נטייה לשירותיות, 9.תקשורת ומו"מ, 10.ניהול אנשים.

גמישות מוחית חשובה ביותר להגדלת הגמישות האפשרויות והפתרונות לכלל האתגרים העומדים בפני מנהלים ומנהלות היום ומאפשר שליטה טובה יותר הן קוגנטיבית והן ריגשית.

על מנת להתמודד עם המציאות המאתגרת בצורה טובה יותר ותחרותית יותר מנהלים ומנהלות נדרשים לגם וגם, למיומנויות של המוח ולמיומנויות של הרגש בו זמנית.

ובנוסף, השאלה תישאל גם אל מול כל מועמד חדש שיכנס לצוות או לארגון – מיהו המועמד הגמיש יותר שיוכל להתאים את עצמו בצורה המהירה ביותר למציאות חדשה ולא ידועה שלא היה בה קודם.

איך תהליך אימון מנהלים, קואצ'ינג, מסייע למנהלים ומנהלות להתמודד עם לחצים ושינויים באופן שיצמצם את ההפרעה לתפקוד שלהם ויאפשר קבלת החלטות טובה יותר?

 

במחקרים ניבדק האופן בו הסטרס משפיע על ההורמונים. במצבי סטרס קיימים יותר הורמונים החוסמים את התקשורת בין התאים במוח, ובעצם מאיטים את היכולת לקבל החלטות, לראות תמונה רחבה וגדולה ולמצוא פתרונות יצירתיים.

תחושות ורגשות שליליים שאינם מנוהלים נכון יכולים לייצר תקיעות מחשבתית והתנהלות ולהשפיע על אופן העבודה וקבלת ההחלטות. זה כמו לנסוע על דלק רע . התוצאה תיהייה בהתאם. האטה, חוסר אפקטיביות, פחות גמישות, פחות תחרותיות ותקשורת יותר בעייתית.

לעומת זאת תחושות ורגשות חיוביים מסייעים לשמירה על ריכוז גבוה, יצירתיות, שתוף פעולה ותקשורת טובה יותר, מה שמאפשר תפקוד טוב יותר ותוצאות בהתאם וזה כמו לנסוע עם הדלק הנכון.

אז איך אימון מנהלים, קואצ'ינג, בכלל עוזר להתמודדות עם האתגר הזה?​

ראשית  באימון מנהלים,  אנחנו עובדים על דרך החשיבה ובודקים אותה:

  • האם היא נכונה
  • האם היא משרתת את הדרך בה רוצים ללכת
  • האם היא אמיתית או תפיסה שנתקבע והגיע הזמן לשחרר ועוד.

מה שחשוב בחקירה הזו הוא לערער, להפעיל חשיבה ביקורתית , לפרק את האתגר, האמיתות, ולבחון מהן ההנחות המובילות בחשיבה הזו.

ואז מייצרים ובוחנים פתרונות אלטרנטיביים:

קואצ'ינג אימון אישי, אימון מנהלים,  מסייע לחקירה בעזרת שאילת שאלות המאפשר לרדת לשורש הענין ולבחון בראיה חדשה ורחבה אמונות ותפיסות. למשל שאלות כמו:

  • מה באמת אני חושב על הסיטואציה, למה אני חושב את זה,
  • האם זו האמת, מה אם זה בדיוק הפוך?
  • איך זה יראה במציאות, מה יקרה אם אני טועה,
  • מה ההשלכות.
  • למה למה ועוד פעם למה….

בתהליך העבודה מתעמקים במנגנון החשיבה ואיך אפשר לשנות את אופן החשיבה על מנת להגיע לתוצאות אחרות.

חקירת המציאות ובחינת אפשרויות חדשות בתהליך אימון מנהלים, קואצ'ינג, מאפשרים לראות אלטרנטיבות חדשות. בנוסף לכך יצירת סביבה חיובית מאפשרת תפקוד ברמה גבוהה יותר הן ביצירתיות, פתרון בעיות, תקשורת בין אישית ועוד.

לדעת לייצר מרחב המאפשר שיח מקדם במקום העבודה היא מיומנות ניהולית מהמעלה הראשונה שכן הגורם מספר אחד של עזיבת עובדים בארגונים כיום הוא יחסים עם המנהל או המנהלת הישירים. מחקרי המוח ומדע האושר הבוחנים את האופן בו רגשות ופיסות משפיעים על ההתנהלות שלנו מאפשרים לתהליכי קואצ'ינג אימון אישי, אימון מנהלים,  להיות אפקטיביים יותר ולהתנהל ממקום המבוסס על מדע וידע,  ובכך לייצר תוצאות טובות יותר ומוכחות עבור אנשים וארגונים.

עוד על:

אימון קריירה לעתיד טוב יותר!

להכניס חיוביות לקריירה! אימון קריירה שעובד איתך. השנים האחרונות הציפו במחקרים לגבי המשמעות של חשיבה חיובית על היכולות שלנו וההשגים שלנו. מחקרים על המוח הציגו

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat