Psychotherapy session. Specialist giving advices to patients during group therapy

ליצור מרחב בטוח לשיח בצוות

למה ביטחון פסיכולוגי משמעותי כל כך

כל מה שאנחנו צריכים כדי לשתף לדבר להביא את עצמנו טמון בביטחון שנרגיש בסביבה שלנו. כשיש לנו אמון באנשים – שהם לא יפגעו בנו, לא יפרשו אותנו לא נכון, יאמינו לנו, יש סיכוי גדול יותר שבאמת נביא את עצמנו, רעיונות מחשבות יצירתיות ותעוזה באופן רחב יותר. מצד שני כשאין לנו אמון בקבוצת האנשים שאנחנו עובדים…התוצאה תהייה מסוכנת ובעייתית לנו, לקבוצה ולארגון כולו. 

ביטחון פסיכולוגי מאפשר לאנשים להתמקד בהשגת המטרות המשותפות, ולהשקיע בעשיה ולא לדאוג איך להגן על עצמם מפגיעות. ביטחון פסיכולוגי הוא הבסיס לעבודת צוות. הוא מאפשר לחברים בו להרגיש מספיק ביטחון לקחת סיכונים ולהיות חשוף ופגיעה בפני שאר חברי הקבוצה.
כשיש בסיס איתן של ביטחון פסיכולוגי של חברי הצוות אחד בשני ובקבוצה, האנשים מתפנים לעשיה ומשיגים תוצאות טובות יותר ובזמן, התפקיד של כל אחד ברור המטרות והתוכניות איך להגיע ליעדים, העבודה הופכת להיות חשובה יותר וההצלחה משמעותית יותר לא רק במישור האישי אלא גם ובעיקר הקבוצתי. הצלחת הקבוצה היא המקום החדש והמשמעותי ולכן פועלים ליצור את השינויים המתבקשים ומופעלים מרצון ליצירה משותפת ולא מאגו פרטי.
צוות שמתקיים בו ביטחון פסיכולוגי עובר מתירוצים האשמות הכחשה והימנעות למקום של הבנה משותפת המעוררת סקרנות אומץ חיבור ואמפטיה, ומביאה בסופו של דבר לתוצאה משותפת המתבססת על אחריות ובעלות משותפת של כל החברים בה.
ביטחון פסיכולוגי מאפשר מרחב בטוח לחשיבה למידה ופיתוח חדשנות.

When you have psychological safety in the workplace, people feel comfortable being themselves. They bring their full selves to work and feel okay laying all of themselves on the line

מזה ביטחון פסיכולוגי

ביטחון פסיכולוגי הוא למעשה תחושה, הרגשה והבנה של אדם כי הוא יכול לסמוך על האנשים המשמעותיים בסביבתו, מה שמאפשר חשיפה פגיעות ואותנטיות בתוך קבוצת האנשים. ביטחון פסיכולוגי מאפשר מרחב בטוח לשיח עמוק ומשמעותי. 

אמון

1. בין יחידים
2. נמדד לפי האם האדם עושה מה שאמר שיעשה 

3. נמדד על ידי היחיד כלפי יחיד אחר

4. ההנחה היא שאני סומך עליך עד שיוכח אחרת

 

ביטחון פסיכולוגי

1.בקבוצה
2. נמדד לפי האם זה בסדר לשתף במחשבות ולעשות טעויות

3.נמדד על ידי הקבוצה – זו סביבה בטוחה או לא

4. ההנחה היא שכחבר בקבוצה אנחנו סומכים עליך עד שיוכח אחרת

שלבים ליצירת ביטחון פסיכולוגי בעשיה משותפת (ד"ר טימותי קלארק)

ד"ר טימותי קלארק מציעה להסתכל על כך כארבעה שלבים התפתחותיים, ככל שרמת הביטחון עולה מתקיימות יותר אפשרויות לעשיה התפתחות התנסות וסקרנות :

שלב ראשון  –  להרגיש בטוח שאני חלק.  הצורך בלהרגיש חלק מ ולהיות שייך ל הם צרכים אנושיים בסיסיים. כשהאדם מרגיש בנוח להיות מי שהוא כולל הייחודיות שלו והתרומה הייחודית שלו.

שלב שני – להרגיש בטוח ללמוד.  ההבנה זה מרחב בטוח ללמידה עונה על הצורך האנושי של גדילה והתפתחות. כשהביטחון הזה מתקיים נשאלות שאלות , מתקיים תהליך פידבק, אפשרות לנסות דברים ולעשות טעויות

שלב שלישי –  להרגיש בטוח לתרום.  להיות תורם עונה על הצורך שלנו להיות ייחודי ומשמעותי ולהשפיע. כשמתקיים מרחב פסיכולוגי בטוח בקבוצה האדם מרגיש בטוח להשתמש ביכולות שלנו לייצור תרומה משמעותית

שלב רביעי – להרגיש בטוח לאתגר. עונה על הצורך שלנו לשפר ולעשות טוב יותר.  כשהביטחון הזה קיים אנשים מעזים לאתגר את המערכת ואת הסטטוס קוו כשנראה שקיימת הזדמנות לשיפורים ולשינויים.

מה אפשר לעשות כדי לייצר אמון רחב יותר בתקופות מורכבות, ואיך מייצרים מרחב בטוח בצוותים? 

1. להנכיח את חשיבות המרחב הבטוח והביטחון הפסיכולוגי 
2. להביא יותר הקשבה  לדעות השונות
3. לייצר נורמות המעודדות למידה 
4. ליצור מרחב המאפשר הבאת והבעת רעיונות חדשים ושונים.

5. לאפשר שיח יצירתי ונועז על מנת לקדם חשיבה פורצת גבולות
6. לא להיבהל מקונפליקטים.

לקרוא עוד אפשר כאן
אחד התהליכים החזקים המאפשרים עבודה משותפת ליצירת מרחב בטוח ומאפשר הוא אמון צוותים. בתהליך של אמון צוותים אנחנו מלווים את הצוות ועובדים יחד הן על תקשורת ברמה אחרת, הבנה עמוקה יותר של המחוברות והשותפות ויצירת שיח אחר הבונה את הצוות ומאפשר לצוות לבנות את עצמו על מנת להגיע לחוויה רגשית טובה של שותפות ולתוצאות יוצאות דופן.

עוד על:

איך יוצרים חזון

ככה מעצבים עתיד, חזון אחת הדרכים לפרוץ את החשיבה שלנו ולהכניס קצת מחשבה אחרת שאיננה עוסקת בטרדות היום יום היא לשאול שאלות מעוררות כדי לראות

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat