אימון צוותים

מהו הערך האמיתי של אמון בארגונים ועסקים

ואיך אימון צוותים יכול לסייע לבנות ולקיים את הערך הזה.

היום יותר מתמיד, גוברת ההבנה שאמון הוא נכס הכרחי, בסיסי ונדרש למעבר מעבודת יחידים לעבודה משותפת ומשתפת, הנדרשת במציאות המורכבת. אמון מאפשר את העמקת עבודת הצוות, קידום המחויבות והמחוברות, ולמעשה מה שמאפשר התמודדות עם ההשתנות האינסופית של הצוות הארגון והעולם מסביב.

להעמיק ב-מזה בדיוק אמון צוות למי זה נדרש ואיך זה עובד אפשר כאן  

כשאמון קיים ונוכח אנשים מוכנים לקחת צעד קדימה ולעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר, יחד וביעילות. הם מתאמים את העשייה בהתאם לnטרה המשותפת, לוקחים סיכונים בהצעות ובחשיבה מחוץ לקופסא, מדברים בפתיחות וכנות , נעים  מתוך ידיעה ותחושה שיש להם גיבוי ותמיכה.
כשהאמון חסר או מעורער במערכות היחסים בצוות ובארגון, אנשים נעזרים אחד בשני רק כדי להשיג, תפקיד ומעמד, אוגרים מידע שומרים קלפים קרוב לחזה, מתנהלים עם הרבה זהירות, ובאופן כללי מדברים על האנשים במקום עם האנשים.
זה ברור שאנשים זקוקים ליחסי אמון במקום העבודה על מנת להתפתח ולהתקדם. למרות שחשיבות האמון , הנחיצות והדרישה ברורה לכולם, כמו גם המחיר של העדרה, מנהלים וצוותים רבים אינם מצליחים להגיע לתוצאות משמעותיות המחזיקות לאורך זמן.
בתוך צוות ובין צוותים אימון, כמו בכל מערכות היחסים האנושיות, אמון יכול להיבנות ואמון יכול להישבר או להיסדק. השבריריות והפגיעות של אמון חייבת להיות מובנת ומודעת על מנת שיעשו המהלכים הנכונים ליצור, לשמר ולשקם כשצריך. האמון פגיעה במיוחד בתקופה של גדילה מהירה ושינויים, בזמנים של אי ודאות אם זה בשל רה ארגון ושינויים פרסונאליים או תקופות מורכבות כמו הקורונה, ואם זו הפגיעות הקיימת בשל ריחוק פיסי מובנה בצוותים וירטואליים.

מה יכולים מנהלים ומנהיגים לעשות כדי לייצר אמון רחב יותר בתקופות מורכבות, ואיך מייצרים מרחב בטוח בצוותים?

מרחב בטוח ניבנה בתוך צוות ארגון קבוצה. משמעות הדבר היא יצירת מרחב מבוסס אמון בין כלל האנשים לא רק בין יחידים מכל סוג, אלא בין היחיד לקבוצה כולה. מרחב בטוח מאפשר ליחיד להעז ולהביא מחשבות ורעיונות מתוך ידיעה שהצוות הוא מקום בטוח להעז בו, לשתף בו, ולטעות.

מרחב בטוח מאפשר ליצור להיות סקרנים להתנסות בדברים חדשים רעיונות ומחשבות לשתף פעולה בצורות שונות ובחיבורים אחרים ובכך להביא פתרונות ממיימדים אחרים, צוותים אחרים, ולהביא חדשנות במובן הרחב של המילה.

במקומות רבים תרבות השיח אינה מאפשרת  לאתגר את הסטטוס קוו, לדבר אמת כואבת, להודות בטעויות ולהציע רעיונות חדשים לקחת סיכונים ולנסות גישות חדשות ומאתגרות.  ללא מרחב בטוח , או ביטחון פסיכולוגי במקום העבודה, יחידים וצוותים לא יכולים לפעול במלוא הפוטנציאל שלהם. מרחב בטוח, ביטחון פסיכולוגי הם נכס של החברה על מנת לאפשר להמריא לתוצאות יוצאות דופן.  

מחקר של גאלופ משנת 2017 מציין שלושה מתוך עשרה עובדים מסכימים מאד לאמירה שדעתם אינה חשובה מקום העבודה. כשעובד נמצא בחוויה כזו סביר שבשלב מסויים יפסיק לשתף להביע דעה או להציע הצעות. המשמעות היא ששלושים אחוז מכוח החשיבה של החברה מושבת.

איך מנהלים ומנהיגים יכולים לפעול על מנת לייצר מרחב בטוח שיאפשר להגיע לתוצאות יוצאות דופן?

1. לדבר בדיוק על זה! להנכיח את חשיבות המרחב הבטוח והביטחון הפסיכולוגי כנכס שהחברה מקדמת ושומרת עליו לטובת הגשמת החזון. החשיבות של מרחב בטוח ליצירת מחויבות ומחוברות של עובדים לצוות לארגון, ועל החשיבות של הכללה ושיתוף של כל הקולות.
2. לפעול מתוך סקרנות אמיתית וכנות כדוגמא אישית. להביא הקשבה סבלנית יותר לדעות השונות, לתת במה לאנשים שיותר מתקשים לדבר במרחב המשותף, ולאפשר איתגור של הסטטוס קו מבלי להיבהל.
3. לייצר נורמות המעודדות למידה והתנסות וניהול נכון של כישלונות ולקיחת סיכונים. ליצור מרחב למידה בטוח ולא מעניש
4. ליצור מרחב המאפשר הבאת והבעת רעיונות חדשים ושונים. לאפשר שיח יצירתי ונועז על מנת לקדם חשיבה פורצת גבולות
5. לאפשר ולחבק קונפליקטים ולייצר שיח מאפשר ותקשורת בונה מתוך שונות וחילוקי דעות .

ויחד עם זאת האחריות ליצירת מרחב בטוח אינה רק של מנהלים אלא גם של חברי הצוות והעובדים בארגון. אחרי הכל כולנו יוצרים את "ככה מקובל כאן"…ועל כן כולנו יכולים לשנות אותו. איך עושים את זה? למשל:


1. הקשבה אקטיבית ושאילת שאלות פתוחות
2. הכמה לשותפות באי ההצלחות ובכישלונות, בדיוק כמו בהצלחות, ולראות בכך הזדמנות ללמידה משותפת
3. להביא יותר כנות לשיח כדי להביע הן הוכרת תודה והן אכזבה
4. יותר פתיחות לבקש עזרה ולתת עזרה
5. לפתח הסתכלות הרואה את האיכויות השונות שיש לכל אחד להביא לסל המשותף במקום ראיה של גיבורים יחידי סגולה.
6. לייצר אוירה מעודדת המחברת את האנשים ומייצרת חווית שותפות וציוותיות.

 
אחד התהליכים החזקים המאפשרים עבודה משותפת ליצירת מרחב בטוח ומאפשר הוא אמון צוותים. בתהליך של אימון צוותים אנחנו מלווים את הצוות ועובדים יחד הן על תקשורת ברמה אחרת, הבנה עמוקה יותר של המחוברות והשותפות ויצירת שיח אחר הבונה את הצוות ומאפשר לצוות לבנות את עצמו על מנת להגיע לחוויה רגשית טובה של שותפות ולתוצאות יוצאות דופן.

עוד על:

Zoom Zoom Zoom

זה זמן זום! מאז תחילת ימי הקורונה הזום השתלט על החיים. זום באימונים אישיים זום בסדנאות מנהלים זום בשיחות משפחתיות, זוםזוםזום…. יתרונות יש! למשל כמו

קרא עוד »
אימון אישי

לצאת לחופש אמיתי

אימון אישי יעזור כאן "אני יוצא לכאורה לחופש, אבל חופש לא יהיה כאן", הוא אומר בקול רם מדבר בינו לבין עצמו או איתי, שפוף מעט

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat