אימון צוותים
Team Coaching

אימון צוותים להישגים יוצאי דופן

אימון צוותים ליצירת שותפות ברמה אחרת.
להישגים טובים יותר בעולם משתנה.

להגדיר וליישר קו סביב חזון מעורר השראה. ליצור תכנית פעולה ישימה, להתחייב לאחריות הדדית, ולקבל החלטות בעלות משמעות לארגון. תהליך של התבוננות למידה והעמקה ביחסים ובתהליכים מעל ומתחת לפני השטח. 

אימון צוותים לקידום יצירה משותפת ולתוצאות מצוינות לאורך זמן.

אימון צוותים Team Coaching

אימון צוות הינו תהליך השם במרכז את הצוות, המטרות, החזון, הערכים והיחסים בין חברי הצוות פנימה ואל מול גורמים חיצונים בארגון והחוצה. 

ההתמקדות היא בקידום הצוות כיחידה, בהעמקת המשמעות של צוותיות ובערך האמיתי שצוות יכול לייצר. אימון מנהלים וקידום מיומנויות מנהיגותיות מתקיים בעבודה אחד על אחד באימון אישי מקצועי, בשונה מאימון צוות בה לוקחים חלק כל חברי הצוות על מנת לשכלל ולשפר את העשייה המשותפת ברמות השונות.

המציאות המורכבת והבלתי צפויה, המהירות ועומס הידע, מורכבות המשימות, והפריסה בעולם, מחייבים אותנו להעזר אחד בשני. לשתף פעולה ולשנות את תפיסת המנהיגות על מנת להתאים לעידן החדש.

הדרך הטובה ביותר לסייע למנהלים ולצוותים ליצור שותפות המאפשרת ביצועים טובים יותר היא בעזרת אימון צוותים, מומחיות חדשה יחסית בעולם האימון.

למה אימון צוותים עכשיו יותר מתמיד!

בארגונים רבים משתמשים במונח צוות כשמחברים אנשים תחת אותו מנהל, ראש צוות. האם אנחנו צוות או מקבץ אנשים שעובדים יחד? 

כדי לענות על השאלה צריך לבחון – האם יש לנו מטרה משותפת? האם יש משמעות לחיבור שלנו כדי להגיע לתוצאות? האם יש ביננו תלות? האם אנחנו פועלים יחד במישורים שונים? אם התשובה היא לא, המשמעות היא שאנחנו צוות ככותרת ולא צוות כמהות. כיחידה.

איך הופכים מקבץ אנשים לצוות

המהות של אימון צוותים היא לאפשר לצוות ליצור יחד משהו גדול יותר, להביא ערך מוסף משמעותי לכל בעלי ענין ויחד עם כל בעלי העניין. מורכבות המשימות מצריכה שיתוף פעולה גדול יותר. אנשים מוכשרים בוחרים להישאר במקום שטוב להם ברמה הצוותית חברתית. במקום שמצליח לקדם לפעול וליצור, ולא להיתקע תחת בירוקרטיות ותחרויות אגו או פוליטיקה משתקת. בנוסף, העולם עובר יותר ויותר למצב וירטואלי כך ששיתוף הפעולה ותקשורת טובה ומודעת הכרחיים יותר מאי פעם. 

המטרה היא לייצר תהליך המתמקד בצוות כיישות. יצירת מטרה משותפת ובהירה, חיבור כוחות נכון שנותן ערך יותר מכל אחד בנפרד. חיבור והבנה אפקטיביים של כלל בעלי העניין, ולמידה והתפתחות של הצוות.

3 אמונות מוטעות ביחס להישגים בצוותים – 

1. אם כל אחד או אחת מחברי הצוות הוא בעל יכולות נפלאות ומגיע להישגים, הצוות יהיה צוות מוצלח
2. אם כל אחד יעשה את העבודה שלו נגיע לתוצאות הנדרשות
3. אם לכל אחד מאתנו יש יחסים טובים עם המנהל נצליח לעשות את העבודה כמו שצריך

מה נדרש כדי להצליח!

המהירות והשינויים הטכנולוגיים המהירים הפכו את כולנו לתלויים באחר כדי לדעת יותר ולקבל החלטות מורכבות. אם פעם מנהיגות דיברה בקולו של גיבור כזה או אחר, האחד היודע המנהיג, המוח מאחורי, הזמנים האלו משנים את התפיסה בעקבות המציאות. עברנו ממנהיג למנהיגות, ברבים. מנהיגות היא לא ארוע חד פעמי של אדם אחד, אלא תהליך התפתחות של שותפים רבים הלוקחים בו חלק לאורך הדרך. 

בתהליך של אימון צוות ניבחן מה נדרש כרגע כאן ועכשיו על מנת לקדם את הצוות את האפקטיביות ואת הגשמת המטרות. ניבחן ונגדיר את החידושים שיש ליצור כדי להתמודד עם העתיד לבוא ועם התחזיות שמעבר לכל דמיון. ברור לכל שעל מנת להגיע להישגים נידרש צוות שיודע לעבוד יחד, שסומך אחד על השנייה, שפועל בשיתוף פעולה בריא, זהו הוא היתרון היחסי בעידן החדש. 

תם העידן בו מנהל כל יכול או מספר מצומצם של טאלנטים מספיקים להניע ולייצר הצלחה של ארגון. בעידן של מורכבות בסדרי גודל ענקיים, תדירות שינויים מטורפת, רב תרבויות, בינלאומיות ווירטואליות, לא אפשרי לקחת את הסיכון ולהישען על יחידים. אנחנו בעידן שבו הצלחת הארגון היא הצלחה של צוותים ועבודה משותפת.

איך עושים את זה כך שזה באמת יקרה?

העיסוק המרכזי לאורך שנים היה איך להגיע לתוצאות איך ליעל ולשפר, לעבוד על תהליכים טובים יותר ושיתוף פעולה. כל אלה נכונים ומשמעותיים אבל המציאות מוכיחה כי אין בהם די כדי לייצר להצלחה של צוות. הבנה של דרך העבודה המשותפת, התקשורת המתקיימת, החיבורים, האמון והמחויבות ההדדית, הם הבסיס החשוב ביותר על מנת שתיווצר הצלחה לאורך זמן. 

נקודת המבט לבניית צוות מצליח 

1. ראיה לטווח המיידי תתמקד בתוצאות, במתן מענה כאן ועכשיו לכל בעלי העניין, שותפים ולקוחות
2. ראיה לטווח הקצר והבינוני תתמקד בשיפור תהליכים, יחסים ושותפויות
3. ראיה לטווח הארוך תעסוק בשאלה איך ניצור את העתיד המיטבי, איך נייצר יותר ערך לכל בעלי העניין ולחברי הצוות, איך נעבוד חכם יותר , מותאם ומהנה ולא עמוס ושוחק.

באימון מקצועי של מנהלים ההתמקדות היא ביכולות של היחיד להוביל, במנהיגות ובהשפעה של היחיד על הצוות, במיומנויות דרכי חשיבה והתנהלות על מנת לסייע לאדם לשכלל את ה"מיינדסט" המנהיגותי. באימון צוותים אנו כוללים את כל החברים בצוות יחד לתהליך משותף המאפשר לבחון את מהות העבודה המשותפת, הערך שמביא הצוות לכלל בעלי העניין*, ויחד יוצרים את העתיד המתהווה.

שאלות ותשובות על אימון צוותים

אימון צוותים הוא תחום יחסית חדש של העשרים שנה האחרונות. בכל שנות עיסוקי הן מהנדסת ומנהלת פרויקטים, יועצת ארגונית ובהמשך בקריירה שניה כמנחת קבוצות ומאמנת מקצועית למנהלים, אני בוחנת איך אני יכולה להועיל ולסייע לאנשים כיחידים וכקבוצות. אני מאמינה בכוחה של קבוצה ליצור שינוי מהותי! ובכוחה של מנהיגות לייצר עולם טוב יותר בדרך של שיתוף תקשורת ויצירה משותפת, ולכן אני פועלת לקדם תפיסות מנהיגות חדשות ותקשורת מקדמת ואפקטיבית בארגונים, כבר מעל 15 שנה, באופנים שונים.
בשנים האחרונות בחרתי להתמקד באימון מקצועי למנהלים ולסייע להם ליצור שינוי אישי מנהיגותי כמובילי דרך, ומכאן התרחבתי בלימודים ובניסיון לסייע לצוותים להצליח בגדול מתוך הסתכלות אחרת משותפת ומשתפת.
הרחבה על הניסיון המקצועי שלי וההשכלה אפשר לקרוא כאן

מה הופך אותי למאמנת צוותים מעולה:
אינטליגנציה רגשית גבוהה
יכולת להחזיק מספר פרספקטיבות ומיומנויות
רקע מוכח בעבודה עם קבוצות
רקע מוכח באימון מנהלים
רק בעבודה עם ארגונים ומורכבויות של מערכות גדולות
יכולות לעבוד עם מגוון כלים רחב
שיתוף פעולה עם מאמן.ת נוספים
נכונות להתבוננות עצמית רפלקטיבית ולמידה, והסתייעות בהדרכה

אימון צוותים נעשה פעמים רבות ע"י שני מאמנים מקצועיים המומחים בעבודה עם צוותים. המומחיות באה לידי ביטוי הן בידע הנרכש ובהשכלה המתבקשת להבנת דינאמיקה קבוצתית ותהליכים של צוותים בתוך קונטקסט ארגוני, והן מתוך ניסיון בעבודה עם צוותים וקבוצות בארגונים. שותפתי לתהליכי אימון צוותים היא מאמנת מקצועית בכירה ומאמנת צוותים נורית בן משה

⇐חברה באיגוד המאמנים הבינלאומי ICF בדרגת PCC

 

⇐מאמנת בכירה MCIL חברה בלשכת המאמנים בישראל.

תארים אקדמאיים: 

MA הנחיית קבוצות בשילוב אומנויות

B.Sc מהנדסת תעשיה וניהול, בוגרת שנקר הנדסה עיצוב אומנות

לימודי אימון מכון אדלר

לימודי הנחית קבוצות מכון אדלר

מתוך הניסיון לאורך השנים ובוודאי של התקופה האחרונה מאז פרוץ הקורונה ענין המנהיגות ועבודת הצוות הפך להיות היברידי יותר ולעיתים קרובות מאתגר יותר. אימון צוותים נוגע ומקדם נושאים כמו:
– פיתוח יכולות לעבודה משותפת – תקשורת, יצירתיות, אמון, מחויבות, תאום, חזון משותף וערכים איתם ניתן לפעול ולהתקדם, יצירת חדשנות ובהירות
– הבניית תהליכי עבודה משותפים להשגת התוצאות הרצויות
– חיבור הצוות לכוחותיו על מנת להגדיל את מרחב האפשרויות וההסתכלות וליצור שלם הגדול מחלקיו.
– הבנה הסיפור המשותף, בניית ביטחון פסיכולוגי, פיתוח מיומנויות של שיתוף פעולה והתמודדות עם קונפליקטים
– הרחבת היכולת ללמידה הדדית ומשותפת
– הגדרת המהות המטרה והעדיפויות
– הבנת סביבת העבודה
– זיהוי מכשולים ומחסומים בדרך לתוצאות
– פיתוח הביטחון בצוות כיחידה שאפשר להישען עליהן ובמנהיגות
– ביטחון פסיכולוגי – האמונה שלא נענש או נושפל מהבעת דעתנו, משאילת שאלות, מהעלאת חששות או טעויות , האם יש מקום לדעות שונות? האם יש עידוד להבעת דעות שונות
– לייצר שיח מכבד ומחייב. יש משמעות למילים שלנו ולהתחייבות שלנו.
– פידבק המאפשר לצוות ללמוד ולגדול בשלב הראשון, ולפתח תרבות מבוססת אמון ואותנטיות. פידבק הוא תהליך המייצר תקשורת משמעותית ומבסס יחסי אמון, ולא תמיד עושים אותו או עושים אותו נכון.
– רפלקציה ולמידה מבוססת ניסיון וחקירה.

שלוש דרכים לסייע: 

אימון לצוותים בהקמה – לייצר את הקשר והתקשורת הנכונים על מנת להפוך קבוצת אנשים מוכשרים ואינדוודואלים לצוות שצועד יחד. לסייע לצוות למקד ולפעול לצמצום פערים בצרכים של בעלי העניין השונים , לסייע לצוות ליצור דרכים שונות ואפשרויות חדשות לעבודה משותפת.
אימון לצוותים – תמיכה ואיתגור של הצוות לייצר קוהרנטיות, השקעה הדדית ואחריות, ליצירת תוצאות משמעותיות לעצמם, לבעלי העניין ול"אקו סיסטם". היא כוללת עבודה במרחב הרגשי, הקוגנטיבי, המעשי, ומייצרת מרחב לגדילה התפתחות ולמידה כאינדיבידואלים וכצוות.
אימון מנהלים על מנת לעבוד טוב מדויק יותר עם הצוותים

מוכנות הצוות לתהליך אימוני:

אימון צוותים יכול להתקיים בכל מצב אך היעילות הגבוהה ביותר תתקיים כשיש תשתית נכונה. ללא תשתית נכונה ומנהיגות מאפשרת לא תתקבל התועלת המקסימאלית מהתהליך.

מה נדרש :
1. מנהיג / מוביל.ה בעלי אינטלגנציה רגשית גבוהה, המעונין בתהליך או לפחות אינו מתנגד

2. חברי הצוות רואים חשיבות בקידום הצוות, הם פעילים ולוקחים חלק בדיאלוג לעבר הבנה משותפת, קבלת החלטות ותוצאות. מתקיים שיח בין חברי הצוות
3. תרבות ארגונית מאפשרת, המעודדת התנסויות בסביבה בטוחה וכישלונות כחלק מתהליך למידה

מוכנות הארגון לקיים תהליך של אימון צוותים

ארגון המספק מרחב משמעותי ללמידה, ורואה בתהליכי למידה כלי קריטי להתמודדות עם השינויים המתקיימים, להגדלת האפקטיביות של הצוותים והארגון כולו, השגת מטרות משמעותיות, והתאמה בין הצרכים האישיים לצרכים הארגוניים.

מוכנות המנהלים לתהליך אימון של הצוות.

ניהול ומנהיגות הם תהליכים התפתחותיים המצריכים עבודה במספר מישורים, פיתוח מיומנויות מקצועיות ואישיות, ומעבר מחשיבה עצמאית על העצמי והיכולות לחשיבה רוחבית על חברי הצוות, הארגון המטרות והצרכים. ליווי של מנהל בתהליך אימון אישי מסייע להתגבר על פחדים, שדרוג תפיסות ומיומנויות, וחשיבה מנקודת מבט חדשה המאפשרת הצלחה והתקדמות. אימון צוותים מאפשר לעבור משלב ההתעסקות במגבלות ובקשיים הנובעים מהדינאמיקה הפנימית ליצירה משותפת ומקדמת.
מנהלים חדשים ובתחילת הדרך, שעשו מעבר מלהיות חלק מצוות ללנהל צוות עסוקים ומודאגים בעיקר מאיך להגיע לתוצאות אפקטיביות, להבין את התמונה הגדולה ולא להיבלע בלחצי היום יום. בשלב השני ההתמודדות תיהיה בנושאים כמו קונפליקטים, שיתוף במנהיגות והאצלת סמכויות, בניית הצוות, ורק כשתתקיים התייצבות בתפקיד תיהייה יותר פניות להתעסקות בחלקים של מוטיבציה, חמלה ואמפטיה, רתימה והשפעה.

  1. את מי העבודה שלנו בצוות משרתת
  2. מה בעלי הענין שלנו צריכים מאיתנו כצוות
  3. איזו תמיכה ועזרה אנחנו צריכים לקבל כדי לפעול בצורה הטובה ביותר
  4. מה נוכל להשיג משיתוף פעולה ביננו שלא נוכל להשיג מעבודה אינדיוודואלית מקבילה
  5. אלו התנהלויות והתנהגויות פוגעות ומונעות מאיתנו להצליח יחד
    עם מי אנחנו צריכים לקדם שתוף פעולה ואיך
  6. איך אפשר להדביק את קצת השינויים וללמוד מהר
  7. מה אנחנו צריכים לעשות היום כדי להבטיח את הצמיחה העתידית שלנו
  8. איך אנחנו פועלים למנהיגות משתפת

קראו עוד על אימון צוותים

WhatsApp chat