אימון אישי

איך חשיבה חיובית עוזרת לאימון אישי

בתוך ים הלחצים והמטלות היום יומי אנחנו עלולים ללכת קצת לאיבוד. הלחץ השחיקה והעומס פוגעים ביכול שלנו לקבל החלטות נכונות, ולעבוד בעיקר ע"פ ההרגלים שלנו, ובהתאם למנגנונים האוטומטיים, כי  זה מוכר וידוע ומרגיש בטוח. מה מפסידים בכך? אפשרויות חדשות הזדמנויות מפתיעות הכרויות שיכולות לקדם, פתרונות שלא ראינו לפני כן.

זה ברור לנו מההתנהלות האישית ביום יום, שהחלטות המגיעות במצבים בהם אנחנו במצב רוח טוב, בנינוחות מסוימת, ביום של טוב לב, מביאות אותנו למקומות אחרים מהחלטות המתבצעות במצבים של כעס תסכול זעם או בלבול.  ברור שהיינו רוצים יותר ימים כאלה. אך האם יש לנו שליטה, או אפשרות ליצור מצבים רגשיים שטובים לנו גם בימים של כעס בלבול ותסכול? האם אנחנו יכולים להשפיע על החשיבה שלנו? והאם זו תאפשר לנו לקבל החלטות טובות יותר. התשובה היא כן. כן אנחנו יכולים להשפיע על החשיבה שלנו וכן זה יאפשר לנו לקבל החלטות טובות יותר, והתהליך המתאים ביותר לכך הוא אימון אישי, קואצ'ינג.

איזה מידע מדעי מסייע בתהליכי אימון אישי, קואצ'ינג, על מנת ליצור שינוי?

אם פעם חשיבה חיובית היה ביטוי רוחני שאינו מתאים לעולם החומר והעסקים, הרי שבא המדע והוכיח אחרת. מחקרים מראים שחשיבה חיובית מאפשרת יותר יצירתיות, רוחב ראיה, תקשורת, שתוף פעולה ועוד. באחד המחקרים מיני רבים, נבדקה ההשפעה של חשיפה לתמונות המייצגות רגשות חיוביים שליליים ונטראליים. התברר כי אימג'ים המעוררים רגשות חיוביים, מייצרים מנעד תגובות רחב יותר הבא ידי ביטוי במילים, רגשות, מחשבות חדשות ואפשרויות, לעומת תמונות שייצגו רגשות שליליים או תמונות שאינן מעוררות רגש כלל בהן המלל היה קצר ופשטני.

כלאמר, חשיפה לאימג'ים חיוביים, משפיע עלינו ומייצרת מצב פיסי היוצר בנו פתיחות, ראייה רחבה יותר של אפשרויות ופיתרונות, מה שאומר יותר יצירתיות אל מול בעיות ואתגרים יותר אפשרויות לפיתרון, יכולת גדולה יותר לשתף אחרים, ויותר אמון.

חשיבה חיובית ממש פותחת אותנו ומרחיבה את התודעה ליצירת אפשרויות חדשות. (אפשר לקרוא או לשמוע על מחקרים מסוג זה תחת הכותרת של מדע האושר, מחקרים על המוח, ובהרצאה של פרופסור ברברה דיקרסון, חוקר המוח ד"ר אנדרה ורמולין ורבים נוספים העוסקים בנושא) . והרי כל אלה בסופו של דבר ישפיעו על הפתרונות שנמצא ואיכות ההחלטה שתיתקבל.

חשיבה חיובית היא בבסיס תהליך אימון אישי קואצ'ינג. היא מייצרת את התשתית המאפשרת לאנשים הנמצאים בתהליך לחשוב אחרת, להרחיב את דרך ההסתכלות והאפשרויות, ולקבל החלטות טובות יותר. נכון שחלק מהמילים כמו העצמה אישית וחשיבה חיובית הפכו להיות חלק מדיבור קלישאתי, אבל אם נתעלם מזה לרגע, המדע מוכיח כי ההשפעה של חשיבה חיובית ועידוד הן ממשיות. יש להן השפעה כימית על המוח ועל התקשורת והעברת המסרים בקשרים של המוח.

אבל, איך אפשר "לראות" אחרת ?

בדיוק זו בעיה והאתגר. כשאנחנו נמצאים ב"מוד" של הצפה הנובע מלחץ  פחד בילבול כעס או תיסכול, אנחנו לא מצליחים לחשוב על אופציות אחרות, וזו גם ההוכחה לכך שכשהכימיה של המוח שלילית אנחנו לא יכולים לראות אפשרויות. אנחנו תקועים. הרבה פעמים טוענים שזו ראית עולם מפוכחת ומסרבים לשמוע על אפשרויות אחרות. אבל זו רק אפשרות אחת מיני רבות, ומה שלא מאפשר לראות דרכים נוספות הוא בין היתר מצב המוח שלנו. עד כמה הוא מוצף בשליליות (השליליות מתבטאת בהורמונים החוסמים את התקשורת ומאטים את מהירות התנועה במוח). אבל אם נרצה להיות במקום אחר, אם המחיר שאנחנו משלמים על ההצפה הזו גבוה מדי ומייצר אצלנו בעיות שנרצה לפתור, כדאי יהיה לעצור ולהתחיל לחשוב מחדש על איך לשנות את דרך החשיבה.

כדי לשנות את דרך החשיבה אנחנו צריכים לעבוד על מנגנון החשיבה שלנו ותפיסת העולם, ואפשר להעזר גם במדריך האישי שכתבתי על מנת לצאת מתקיעות.

מה אפשר לעשות במיידי על מנת להציף את המוח באווירה חיובית כאילו ממש עכשיו נמצאים בחופשה נעימה ונחמדה ללא כל טרדות היום. בתהליך של אימון אישי, קואצ'ינג, אנחנו עוסקים גם בחיפוש הטוב כתשתית נכונה המאפשרת חשיבה פתוחה ויצירתית. אבל אם אנכם נמצאים בתהליך כזה כרגע, זה מה שאפשר לעשות במהירות:

  1. אם אתם לבד עשו רשימה מהירה של 10 דברים שעבדו לכם סבבה ב 24 שעות האחרונות.
  2. אם אתם בסביבת אנשים היצמדו לאדם האופטימי בחדר ודברו איתו על הטוב ששיש כרגע. נסו להקשיב מתוך הבנה שהחיוביות הזו תסייע לכם ותשפיע על האוירה במוח ובהתאם על דרך ההתנהלות.
  3. ואם כל מה שיש לכם זה את הנייד ביד…כנסו לעמודי הפייסבוק שיש בהם סרטונים על כלבים חתולים ותינוקות חמודים, או עמודים שעוסקים באנשים שעושים מעשים טובים בעולם, חופשות מגניבות ותנו לזה כמה דקות להציף ולחלחל.
  4. שימו אזניות והקשיבו למוזיקה שעושה מצב רוח טוב, שמעוררת בכם שימחה.

אל תפחדו מקלישאות, לפעמים הן פשוט עובדות! שהייה במרחבים חיוביים תייצר התנהלות בריאות יותר, יצירתיות, מאפשרות, מחדשת, משתפת ומרחיבה את נקודת המבט ואת הדרכים לפתרון.

בסופו של דבר זה תלוי בך. גם אם המציאות לא משו בכל רגע נתון, הבחירה היחידה והאמיתית שיש לנו היא איך להסתכל על הדברים.

במחקרים ניבדק האופן בו הסטרס משפיע על ההורמונים. במצבי סטרס קיימים יותר הורמונים החוסמים את התקשורת בין התאים במוח, ובעצם מאיטים את היכולת לקבל החלטות, לראות תמונה רחבה וגדולה ולמצוא פתרונות יצירתיים.

תחושות ורגשות שליליים שאינם מנוהלים נכון יכולים לייצר תקיעות מחשבתית והתנהלות ולהשפיע על אופן בו אנחנו מתנהלים ומתכננים את ההפעולות הבאות שלנו. זה כמו לנסוע על דלק רע . התוצאה תיהייה בהתאם. האטה, חוסר אפקטיביות, פחות גמישות, פחות אמבציה ותקשורת יותר בעייתית.

לעומת זאת תחושות ורגשות חיוביים מסייעים לשמירה על ריכוז גבוה, יצירתיות, שתוף פעולה ותקשורת טובה יותר, מה שמאפשר תפקוד טוב יותר ותוצאות בהתאם וזה כמו לנסוע עם הדלק הנכון.

אימון אישי, קואצ'יג, עובד על חשיבה חיובית

ראשית  באימון אישי,  אנחנו עובדים על דרך החשיבה ובודקים אותה:

  • האם היא נכונה
  • האם היא משרתת את הדרך בה רוצים ללכת
  • האם היא אמיתית או תפיסה שנתקבע והגיע הזמן לשחרר ועוד.

מה שחשוב בחקירה הזו הוא לערער, להפעיל חשיבה ביקורתית , לפרק את האתגר, האמיתות, ולבחון מהן ההנחות המובילות בחשיבה הזו.

ואז מייצרים ובוחנים פתרונות אלטרנטיביים:

קואצ'ינג אימון אישי, מאפשר לחקור ולרדת לעומק הענין בעזרת שאילת שאלות ולבחון בראיה חדשה ורחבה אמונות ותפיסות מקבילות. למשל שאלות כמו:

  • מה באמת אני חושב על הסיטואציה, למה אני חושב את זה,
  • האם זו האמת, מה אם זה בדיוק הפוך?
  • איך זה יראה במציאות, מה יקרה אם אני טועה,
  • מה ההשלכות.
  • למה למה ועוד פעם למה….

בתהליך העבודה מתעמקים במנגנון החשיבה ואיך אפשר לשנות את אופן החשיבה על מנת להגיע לתוצאות אחרות.

חקירת המציאות ובחינת אפשרויות חדשות בתהליך אימון אישי, קואצ'ינג, מאפשרים לראות אלטרנטיבות חדשות. בנוסף לכך יצירת סביבה חיובית מאפשרת תפקוד ברמה גבוהה יותר הן ביצירתיות, פתרון בעיות, תקשורת בין אישית ועוד.

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp chat
רוצה לקרוא על חשיבה משנה חיים

במגזין דיגיטלי?

אימון אישי - טילי ג ליברמן

מתנה!

מדריך אימון עצמי ממוקד ליציאה מתקיעות. מלאו את הפרטים והשינוי בדרך אליכם