חשיבה חיובית

חשיבה חיובית תכל'ס איך עושים את זה.

אני חושבת שאפשר להסכים על זה שחשיבה חיובית בעיקרון היא דבר נהדר . כלומר הרעיון שאפשר להעביר את חיינו ממקום טוב, חיובי ונעים, אם הוא אמיתי כמובן, נשמע קורץ ונעים. בלי סרטי האימה שרצים בראש, בלי המירמור שעושה קמטים, בלי הזעפנות הלא נעימה. להיות סוג כזה של אנשים שרואים חיובי במציאות. נשמע כל כך לא ישראלי, במציאות שלנו? זה לא ראלי….אבל ברור שאם היה אפשר, זה ממש יכול לשדרג את החיים.  (לתפיסת העולם שלנו יש השפעה משמעותית על רמת הסטרס שלנו, כלאמר על הבריאות.)

איך לשלוט בחשיבה שלנו, האם זה אפשרי בכלל?

כוון שהאדם לא רואה את עצמו אלא דרך עצמו, המציאות הנגלית עלינו, כלאמר הפרשנות שלנו למציאות הנגלית אלינו מגיעה מתוך תפיסת העולם שלנו. ותפיסת העולם שלנו בחוויה הפנימית היא האמת האמיתית. ואם היא האמת קשה מאד לערער עליה.  יש אנשים שנולדו, התחנכו, גדלו ב, כל הנ"ל והם יותר אופטימיים, ויש שיותר פסימיים. האם זה בר שינוי בכלל? מסתבר שכן, וההסבר הפשוט ביותר לכך הוא להסתכל על חיינו ולראות כמה פעמים שיננו את דעתנו על דברים שחשבנו שלא נשנה לעולם, או מה קורה כשאנשים מאוהבים או שמחים או סתם ביום טוב. החשיבה שלנו יותר גמישה ממה שנדמה לנו אם נסכים להתבונן בה לעומק ולהתנתק מהגדרות נוקשות כמו "זה אני" , "אין מה לעשות זה ככה" וכד'…

טכניקה פשוטה לשינוי תפיסתי היא בעזרת מודל א.פ.ר.ת –רשי תיבות של ארוע פרוש רגש  תגובה. שינוי בפרשנות שלנו לגבי ארוע כלשהו משנה את הרגש המתעורר בנו ואת התגובה בהתאם. כלאמר, יש לנו יכולת לשלוט בפרשנות, בחשיבה על הדברים.

מה מאפשרת חשיבה חיובית

אנשים עם חשיבה חיובית  מתמקדים במה אני רוצה ואיך אפשר להשיג את זה. מה צריך לעשות כדי ש, איך אפשר לפעול על מנת ש. כשאנחנו חושבים ומדברים את הרצונות שלנו ואיך לפעול על מנת להשיג אותם נוצרת חוויה טובה יותר של שליטה על החיים, חיוניות, שימחה, מצב רוח טוב ותחושה פיזית טובה. חשיבה חיובית עוזרת בניהול סטרס ומכאן ההשפעה של החשיבה שלנו על בריאותנו. אבל אל ייאוש, החשיבה שלנו היא ברת שינוי ברמות מפתיעות.

על מה עוד משפיע חשיבה חיובית בבריאות שלנו: אורך החיים, אורח החיים, דיכאון, חוסן, מערכת החיסון והלב. הסתכלות חיובית מאפשרת התמודדות טובה יותר עם סיטואציות מאתגרות לאורך זמן, שיש להן השפעה פיזית.

איך חושבים חיובית

חשיבה חיובית אין משמעותה לטמון את הראש בחול ולהתעלם מדברים לא נעימים שקורים במציאות. ממש לא. אלא שהגישה שלך גם במצבים לא נעימים היא יותר חיובית כלאמר  גישה המחפשת התקדמות שינוי פרודקטיביות. המחשבה הבאה שלך היא על הטוב הבא שהולך להיות,או על מה אפשר לעשות כדי שיהיה יותר טוב למרות הקושי, ולא על כמה הגרוע ביותר עוד לפנינו ואין מה לעשות.

אנחנו מוצפים במחשבות פנימיות שרצות לנו במוח בשידור חי מקביל לחיים. בלי סוף מחשבות . לחלקן שמים לב, מודעים ולחלקן לא.  המחשבות האוטומטיות האלה יכולות להיות חיוביות או שליליות. הדיבור הפנימי שלנו מתכת עם המחשבות האלה, במענה הגיוני המבוסס על הגיון או ביצירת קונספציות שגויות הנובעות מחוסר מידע וידע.

איך לנהל את הדיאלוג הפנימי הזה ולעבוד על המקום החיובי יותר, להתמקד במחשבות החיוביות ולעצור את שטף השליליות מצריך מאיתנו מודעות ועבודה עצמית של שינוי תפיסה ועמדה כלפי עצמנו וכלפי העולם. לא פשוט, אבל אפשרי. דברו  עם עצמכם בחיובי.

חשיבה חיובית והצלחה

דיבור פנימי שלילי פוגע בביטחון העצמי ויכול למנוע את ההתנסות הבאה, והתעוזה לעשות דברים על מנת להצליח בסופו של דבר. המסרים השליליים שאנחנו אומרים לעצמנו אינם שונים ממשפטים קשים שהסביבה אומר לנו או עלינו, וזה אנחנו יודעים שמשפיע עלינו ברב המקרים.

המוטיבציה לנסות שוב ושוב בדרך להצלחה מגיע מאמונה ביכולת ולא מייאוש ודיכוי עצמי. דיבור חיובי ומעודד יניע ויעורר גם אחרי חוסר הצלחה.

במה נתמקד הוא הדבר שנראה בעיקר. נחפש מכונית אדומה נמצא אותה בכל פינה, נתמקד בשלילי נראה שלילי בהכל, אז אולי שווה להתמקד בחיובי…?

התמקדות בחשיבה חיובית מאפשר לנו להיפתח יותר, לתת יותר אמון בעצמנו ובאחר, להיות בהקשבה, ויותר חופש להתנסות וליצור. כן כן חשיבה יצירתית זקוקה לחשיבה חיובית.

האם את.ה בייסיקלי שלילי? 5 התנהגויות המאפיינות חשיבה שלילית

  1. לדלל את החיובי בכל סיטואציה. גם אם היה אחלה למשל בעבודה, הספקת מלא, עמדת ברב המטלות , המחבות שלך לגבי היום הבא יהיו שזה לא מספיק כנראה ואיך צריך יותר, ולא לפרגן לרגע ל ההשגים והמחמאות.
  2. הכל אישי – כשדברים לא טובים קורים המחשבות הראשוניות הן מה עשיתי לא טוב, מה עכשיו התקלקל לי, למה לא רוצים אותי , מה לא בסדר בי…
  3. לצפותת את הגרוע מכל בכל רגע נתון. סרטי איימה רצים לך בראש בכל מצב. ישנה מוכנות לבשורות רעות, לארועים שליליים. דבר שלא מסתדר במדויק הוא סימן להמשך לא טוב…
  4. קוטביות – הדברים הם או טובים או רעים. אין אמצע. או שאני מושלם או שאני כלום ואפס.

איך לתרגל חשיבה חיובית

אפשר לתרגל חשיבה חיובית שלאורך זמן תהפוך להיות במקום טבעי עבורך. צריך לעבוד על זה, להתאמן ולפתח את ה"שריר" של החשיבה החיובית. זה הרגל כמו כל דבר בחיים, ולשנות משהו  בהרגלים שלנו דורש רצון התמדה ונחישות. ואז יום אחד זה נהייה חלק ממך.

  • לזהות תחומים בחיים בהם החשיבה יותר שלילית. לא בהכרח בכל תחומי החיים החשיבה היא זהה. חשוב להתחיל מתחום אחד ולא הכל יחד (זוכרים…לא הכל או כלום).
  • לבדוק את עצמנו לאורך היום. לעצור רגע ולהתבונן בחשיבה שלנו. אם האינסטינקט שלנו על המוד השלילי חפשו משהו שיזיז משם!
  • הומור! אין לי מספיק מילים להדגיש כמה הומור חשוב ומקדם חשיבה חיובית. (אפילו הומור שחור…) גם במצבים מאתגרים הומור עוזר לשמור על איזון טוב יותר ופחות חרדה. ישוחרר מנגנון הצחוק לאלתר!
  • להקיף את עצמך באנשים חיוביים. זה לא אומר לזרוק את כל החברים שלא…אבל כדאי לבדוק טוב טוב עם מי מדברים בימים יותר מורכבים.
  • לתרגל דיבור פנימי חיובי – 3 דרכים פשוטות :
    1. לא להגיד על עצמי מה שלא הייתי מעזה להגיד על האחר
    2. להרים לעצמי, לפרגן. מתך הסתכלות הגיונית פלוס עוד קצת עידוד.
    3. לסכם לעצמי כל יום דברים שאני מודה עליהם בחיי
  •   וכמובן שגם אורח חיים בריא וספורט משפיעים על מצב הרוח והורדת הלחץ

השפה החיובית כהתחלה!

לשפה בה אנחנו מדברים יש משמעות עצומה כלפי עצמנו וכלפי העולם. ושוב גם כאן זה הרגל וסגנון של שנים. על מנת לשנות צריך להתחיל לשים לב ולתקן. בהתחלה זה נשמע קצת מאולץ אבל ככל שהזמן עובר זה הופך להיות חלק טבעי ומוטמע בשפה שהיא כלפי חוץ ובשפה פנימה בדיבור הפנימי.

הנה כמה דוגמאות:

שפה שלילית: אין לי מושג איך לעשות את זה    שפה חיובית: זו הזדמנות ללמוד משהו חדש

שלילי – זה מורכב מדי אין מה לעשות    חיובי- ננסה מזווית אחרת

שלילי – אין לי כסף אין לי משאבים        חיובי – ההכרח הוא אם ל ההמצאות

שלילי – זה בחיים לא יעבוד                  חיובי – אני יכול לנסות  

 

עוד על:

איך יוצרים חזון

ככה מעצבים עתיד, חזון אחת הדרכים לפרוץ את החשיבה שלנו ולהכניס קצת מחשבה אחרת שאיננה עוסקת בטרדות היום יום היא לשאול שאלות מעוררות כדי לראות

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat