twenty20_a4947e2e-d09a-40ca-88a9-1cd529435775 (1)

שיטות ודרכים לעיצוב עתיד

ליצור את החזון שלך החיים שלך יכול להראות כמו בזבוז זמן נוראי, אבל זה לא. למעשה ליצור את העתיד שאליו הולכים זו האסטרטגיה הטובה ביותר והמוכחת להשיג את מה שרוצים להשיג.  הדרך הטובה ביותר להתייחס לחזון היא כאל מצפן , כלי ניווט, הוויז הפרטי לך שמאפשר לך גם אל מול האתגרים לזכור את הכיוון שאליו רוצים להגיע כדי שהחיים יהיו כמו שרוצים שיהיו. לראות לחלום לחזות את המקום אליו תרצה להגיע זה ערך גדול מאד

למה בכלל צריך חזון?

נתחיל בלמה לרבים מאיתנו אין חזון . התשובה לשאלה למה אין לך חזון תמיד נענית בנוסח "למה לא?! נו באמת…כי החיים מפריעים באמצע וארועים קורים. כי יש עניינים של כסף, יש עניינים פרקטיים. אני צריך להתחשב בסביבה, אני עונה על ציפיות של, אולי כשאגיע לפנסיה, להורים שלי לא היה מה הם לא הצליחו, גם אם היה לי מה נראה לך שזה באמת היה קורה?" 

מהצד השני אנחנו יודעים שחברה עסקית ארגון עמותה או כל מקבץ אנשים שאין להם חזון משותף יתפרקו מהר מאד, או לא ימצאו מספיק כוח להמשיך ולנוע לאורך זמן. כן, אבל…הם חברה ארגון, עמותה הם חייבים בגלל הכסף המשקיעים, הם חייבים כדי שאנשים ישארו, אבל אני? לעצמי? מה , למה?

אנשים מצליחים מספרים שהיה להן הרבה זמן את החלום הזה הזון הזה בראש. זה לא קרה במקרה, זה לא קרה סתם. זה היה שם והם פעלו לאורך כל הדרך בכיון הזה עד שהצליחו. כשהיו שאלות של האם ללכת לשם או לכאן, התשובה היו די ברורות, מה שמאפשר להמשיך בכיוון ל החזון שלי, מה שיאפשר להגשים אותו, כי אלו החיים שאני רוצה לעצמי.

אם יש לך חזון, עתיד ששואפים להגיע אליו, פחות תוסט בדרך  לצרכיהם ולקולם של אחרים, גם אם הם יהיו מאד משכנעים.   

לעצב את העתיד שלך זה לבנות את המסלול שיוביל אותך לחיים האישיים והמקצועיים הנכונים לך, החיים שייצרו את התחושה של אושר,סיפוק והגשמה.

מה עוצר אותך ?

מליון דברים. אבל בעיקר…..

איך לעצב את העתיד שלך, ליצור חזון!

לעצב את העתיד מצריך רגע עצירה וחשיבה עמוקה על מגוון דברים בתוך החיים שמשמעותיים לך, על החוזקות שלך, על מציאות החיים הנוכחית ואיך אפשר ממנה להתקדם, מה כבר יש ומה נדרש להשלים. העתיד הטוב ביותר שנכון ליצור לעצמך יכלול את החלום שלך מפעם מהילדות, אם היה כזה, אבל לא כחומר גלם – רציתי להיות רופאה. אלא יותר במקום של למה רציתי את זה, מה שם סיקרן אותי, מה היה הדבר. ומשם יכול להיות היום חלום כזה יתורגם למקצוע אחר לגמרי שיש בו אלמנטים והבנות מה במקצוע משל אותי כילדה. הרי כילדים יש לנו מגוון מקצועות מאד קטן מול העיניים. וכמבוגרים יש שפע מטורף של אפשרויות.

החזון הטוב ביותר שלך יעוצב טוב אם יכללו בו הדברים שחשובים לך באמת, השאיפות, הערכים, החוזקות, הדברים שמעוררים בך סקרנות וענין. התחומים שגורמים לך להתרגש, להתענין ולקרוא על שעות מבלי להרגיש שהזמן עובר.  אותם נושאים שסוחפים אותך ומעוררים בך אנרגיה טובה חשק ורצון לקרוא עוד או לדבר עוד עם האנשים האלה. 

זה נשמע מצוין, באמת , אבל מה אם אני בכלל לא יודע.ת מה אני באמת רוצה או במה אני באמת טוב.ה? 

הציפיה כאלו לכאורה יהיה לך חזון ברור ומוגדר עם מטרות ושלבים מיידית היא ציפיה שגויה.

מה בא לך?!

אחת השאלות הפשוטות ביותר והמורכבות ביותר למענה אצל מבוגרים מעל גיל העשרה. זה מפחיד לענות מה באמת בא לי לעשות מה באמת אני רוצה כי זה מצריך מאיתנו להחליט על כיוון מה שאומר שמוותרים על דברים אחרים, ומה אם הכל מענין אותי?!. זה מצריך לרגע להתייחס רק לעצמנו, ולהתעלם מהצרכים של אחרים, וזה מרגיש לפעמים לא בסדר, ומה יגידו? זה מצריך להקשיב לעצמנו, להיות במקום מאד אישי ולקחת אחריות על החיים שלנו, ומה אם זה לא יצליח? את מי נאשים אם לא את ההורים או המורה שלא האמינה שיצא מאיתנו משו ואמרה את המשפט האלמותי יש לילדה פוטנציאל. ואולי יש בנו תיקווה למישהו שיגלה בנו משהו, ונספר את הסיפור החביב איך הכל קרה במקרה וכמה מזל היה.

אז זהו שלא. תחושת הסיפוק וההצלחה מגיע מהידיעה שתכננתי ויצרתי השגתי את מה שכיוונתי אליו, וזה לא קרה במקרה! כשדברים קורים במקרה, כשהצלחה קורית לנו ואין תחושה שעשינו משהו בשביל זה, נוצרת חוויה של העמדת פנים. "זה לא אני שהצלחתי באמת…ועוד מעט יגלו שאני לא כזה חכם / מוכשר / יודע…"  אנחנו לא בסיפור סינדרלה. אין מה לחכות ש.

העתיד שלך החזון שלך לא קרה במקרה , במזל, אם כי אינני מזלזלת באלת המזל J  אבל הוא בחלט יכול לקרות אם תתכנן אותו, תדע מה הכיוון, לאן אתה הולך אבל עוד לפני למה. למה זה הכיוון למה זה הענין. למה להתאמץ בשביל זה.

ככה מעצבים עתיד, חזון

אחת הדרכים לפרוץ את החשיבה שלנו ולהכניס קצת מחשבה אחרת שאיננה עוסקת בטרדות היום יום היא לשאול שאלות מעוררות כדי לראות את האפשרויות שיש ולנסות לתפוס אותן, לתעד אותן, רגע לפני שכל מנגנוני ההגנה והתרצת ניכנסים לפעולה! כמה טיפים איך לענות על השאלות מבלי להיכנס לתבניות הרגילות שלך.

  • לשאול את עצמך למה, למה, למה אני רוצה את זה
  • לענות תשובות של מה כן פחות מה לא
  • רצוי לעוף, לחלום. לא הכל חייב להיות בקרקע. לא בשלב הזה. זה יגיע לא לדאוג. החופש ליצירתיות הוא בדיוק בשלב החלומות.
  • לשאול את עצמך האם זה הרצון שלי או של מישהו אחר? האם באמת זה מענין אותי חשוב לי?
  • ולהתעכב רגע על המחשבה הזו – האם זה יגרום לי אושר, שימחה אם זה יהיה יום יום בחיי.

ועכשיו, במחברת יפה במחשב או בנייד, עם סטיקי נוט, תמונות אן במילים בלבד, על המיטה או בחוץ , עם קפה או כוסית קטנה, מוזיקה באוזניים או שקט של לבד, כמה נשימות,  להתרווח , ולענות מהלב בלי ביקורת עצמית, ולהנות לרגע מעתיד נהדר. שלב א':  

10 שאלות לעיצוב עתיד

  1. מה באמת חשוב לך בחיים. לא מה אמור להיות חשוב אלא מה חשוב
  2. מה רצוי שיהיה יותר בחיים שלך
  3. אם נתעלם לרגע מכסף, מהי הקריירה האולטימטיבית שלך
  4. מהו החלום הסודי שלך, התשוקה שלך
  5. מה יכניס יותר שימחה לחיים שלך אם יקרה
  6. איך צריכות להיות שמערכות היחסים המשמעותיות שלך יראו
  7. אלו איכויות נכון לך לפתח
  8. מהם הערכים שלך, ממה באמת אכפת לך?
  9. מהם הכישורים שלך, מה הייחודיות שלך
  10. מה הכי חשוב לך להשיג בחיים

ושאלת בונוס למתקדמים – מה חשוב לך להשאיר אחריך לילדיך, לחברים, לסביבה. מה יגידו עליך מאחורי הגב או אחרי לכתך. תכונות, התנהגויות, ערכים, עשיה, חומריות… ויעשה לך טוב.

ויש עוד דרכים לפתח את המחשבה ביחס לעתיד, אפשר לקרוא על טכניקות מעשיות איך מעצבים עתיד בפוסט הזה כאן

הצעד הראשון

עכשיו, שיש תמונה קצת יותר ברורה מה היעד אליו מתכווננים, צריך להסתכל איפה אני נמצא ומהו הצעד הראשון שיקדם אותי לעבר העתיד שאני מייחל לו. "החוק" אומר שחשוב לחשוב על צעד אחד או שנים קדימה אבל לא יותר! אם חושבים רחוק מדי זה מבהיל, משתק ולא עושים כלום. בשלב הזה שיש כיוון, התהליך הופך להיות כל פעם צעד קטן נוסף אפשרי.

תחזוקת חלומות

חשוב לבדוק אחת לכמה זמן את העתיד הזה שכתוב שם. האם משהו ישתנה, אולי צריך לעדכן גרסה? זה לא חלום על הנייר, זו לא גרסה הוליוודית, אף אחד מאיתנו לא נסיך או נסיכה, החיים מלווים בשינויים מטעם עצמם. כן לפעמים אנחנו נופתע ונפתיע, כן לפעמים זה כבר לא מתאים או לא מעורר חשק. זה חי זה דינמי החיים והחלומות. בידקו את עצמכם אחת לתקופה. אבל חייבת לאמר, שאם עשיתם את השלב הראשון ממקום כנה ומחובר לעצמכם, למי שאתם, למה שחשוב לכם באמת, זה יחזיק מים גם אחרי תקופה ארוכה.

החיים כפרויקט עיצוב

לא לעשות כלום זה לא באמת לא לעשות כלום. אלא זה לעשות את אותו הדבר.  אם המצב הקיים מצוין לך, מעולה. לא חייבים לשנות, לא צריך לשנות סתם.  ואולי זה מרגיש כמו חוסר ודאות כי אין שם את ההבנה שלך לגבי העוצמות שלך והיכולות שלך, וכשזה לא קיים נעלמת תחושת השליטה על החיים. זה הזמן לעצב לך עתיד שמתוכו יצוצו אפשרויות חדשות. החיים הם פרויקט עיצוב מתמשך. יש בו אופנות ועונות ותקציבים ומרחב. בהנאה ובהצלחה.

עוד על:

קריירה בימי קורונה

קריירה בימי קורונה? בדיחה טובה…. בימים כאלה לחפש עבודה? ובכלל לדבר על קריירה? האם אפשרי לך להשיג את העבודה הנכונה בתקופה זו? את השאלה הזו

קרא עוד »
אימון אישי

לצאת לחופש אמיתי

אימון אישי יעזור כאן "אני יוצא לכאורה לחופש, אבל חופש לא יהיה כאן", הוא אומר בקול רם מדבר בינו לבין עצמו או איתי, שפוף מעט

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat