hacker

תקיעות בקריירה, הסודות שמנהלים אותנו

נעצרתם?

"החיים לא קורים בקצב שאני רוצה, ולא כמו שאני רוצה. לא כמו שציפיתי לא כמו שהבטחתי לעצמי , זה כל כך מאכזב. חשבתי שזה אפשרי, האמנתי בעצמי  שזה יקרה לי תוך עשר שנים ולא…". 

אנחנו חיים את החיים כמרוץ מאד אינטנסיבי, ומנסים להתגבר על הבעיות בדרך עד ש…נתקעים. אני נפגשת עם אנשים בצמתי החלטה, בתחושת בלבול או קושי להשיג את מה שרוצים ותקיעות לא מובנת. 

זה בדרך כלל מתחיל מהמציאות, ממשהו שקורה או לא קורה. יש לזה הסבר מעולה, מילים הגיוניות, סיפור מסודר למה זה לא קורה. סיבות, האשמות, משהו שלא עובד. אבל מאחורי הסיפור הזה שמסדר אותנו יש את הסיפור האמתי, זה שתוקע אותנו. והוא בדרך כלל קבור קצת יותר עמוק, די סודי, הכור האטומי. לא לכל אחד יש מפתח אליו, לא תמיד אנחנו זוכרים או יודעים את הססמא להיכנס. אבל כשמפצחים ונכנסים משהו משמעותי מאד קורה! רגע… אנחנו עוד לא שם.

"אני מבזבזת המון זמן עד שאני מקבלת החלטה. אז אני צריכה להמציא הרבה תירוצים ולהפוך דברים למורכבים כי אני צריכה זמן. אבל אני לא אספר שאני צריכה זמן כי יחשבו שאני טיפשה, לא יכולה, ואני בעמדה בכירה אז…"

"הוא לא מעלי בתפקיד אבל כל פעם שהוא מרים את הקול אני משתתקת. אני לא מעמידה אותו במקום וזה שם אותי לא טוב מול האחרים. אני לא מסוגלת, יש לו טון כזה והוא איש גדול … כשהוא צעק עלי זה הזכיר לי את איך שאבא שלי התנהג אלי. יכולתי להרוג אותו… זה שיתק אותי"

"אני לא מבין למה אנשים לא לוקחים ברצינות ומשקיעים שעות. זה רק אני ככה וזה מעצבן אותי . אז אני כועס ומתנהג רע…. אבל העובדה היא שאני מקנא בזה שיש להם חיים…"

אלו כמה מהמשפטים שהועלו במפגשים של אימון אישי למנהלים ומנהלות. אימון לאנשים שמבקשים להבין למה הקריירה לא מתקדמת כמו שהם מבקשים. 

איזה סודות מנהלים אותנו?

הסודות מנהלים אותנו מכוון שכשמשהו הוא סוד בחיינו, אנחנו מניחים שהוא יושב בצד מוסתר בשקט בפינה וזהו. אם הזמן אנחנו פשוט מוציאים אותו מהמחשבה כמשהו שקשור ליום יום שלנו. כי זה חייב להישמר כסוד. אבל…כדאי להתייחס להשפעה של מחשבות קטנות ונישכחות לכאורה, על ההתנהלות שלנו. האמונות שלנו על עצמנו ועל העולם, וההתנהגויות שלנו מושפעים מזה. אם אנחנו רוצים לזוז ממקום אחר לאחר, להצליח יותר, להתקדם, אנחנו חייבים להבין מה בתפישה לא מאפשר את זה. בדרך כלל אלו הדברים שאנחנו מתביישים בהם….ואותם אנחנו שומרים ב…סוד.

העובדה שמשהו הוא סוד אמורה לדאוג לכך שהוא לא יהיה חלק מהעולם שלי, מהיום יום. הרי זה סוד…לא?! איך סודות שאנחנו מקפידים כל כך לשמור עליהם, לא לדבר אותם, לא להוציא ולשתף, משפיעים על החיים ? ואיך משהו כל כך אישי משפיע על ההיבטים המקצועיים בחיינו זו שאלה מאד חשובה. 

העולם המקצועי שלנו תופס חלק ניכר משעות הערות והאנרגיה, העולם המקצועי משפיע על האופן בו אנחנו מגדירים את עצמנו. אם יש משהו שמשפיע עליו כדאי להבין אותנו ולראות מה אפשר לעשות, לא?

סודות פרטיים זולגים לתוך העולמות המקצועיים שלנו דרך תפיסת העולם וההתנהגות. זה נכון לכל פרט שקורה בחיינו, אבל עם סודות יש לנו פחות מגע יום יומי. העצמה והחשיבות של לשמור על הסוד לא באמת מאפשרת לנו לשאול שאלות כנות ופתוחות ולהבין מזה עושה לנו.

אפקט הסוד שמשפיע

כל פעם שאני מדברת על הענין הזה של סודות המשפט הראשון שאני מקבלת הוא – אבל לכולם יש סודות לא? נכון. וכולם מסתירים משהו…נכון. השאלה הגדולה היא למה, מה הסיבה להסתרה, מה זה מקדם על מי או על מה זה שומר. כי הרי לא סתם אנחנו כל כך טורחים להסתיר משהו ממישהו.

סוד זו מילה שמעוררת בנו סקרנות . מחברת אותנו לסיפור באירת העולם. כבר אז זה היה –  אדם חוה והתפוח. מהילדות שלנו כל מה שהומתק כסוד היה נראה מעניין, שייך לעולם הגדולים, הלא מובן, המסתורין, הדבר הזה שאולי נגיע אליו כשנגדל. ככה שדווקא כשאומרים לנו את המילה סוד, אנחנו נדרכים ומתרגשים, מרגישים שותפים למשהו מיוחד, שונה מהשאר. נבחרנו לתפקיד הזה להיות שותף סוד. זה מרגיש גדול, נשגב, בעל ערך, משמעותי , ניבחר ו…שייך לקבוצה קטנה מצומצמת ייחודית ועל כן יוקרתית. משהו בלמידה הזו של לשמור סוד הבהיר לנו שיש לזה ערך. 

יש בידיעה הזו לעיתים גם תחושת שליטה וכוח. אנחנו מאמינים שזה יעזור לנו בעת הצורך. כמה שפחות ידעו עלי אני יותר שולט.ת, או מסתורי.ת. סודות שהם ממקום של בושה ופחד. לפעמים אנחנו בוחרים להסתיר במודע כי אסטרטגית זה משרת אותנו. ברור…יש לנו הרבה סיבות לעשות דברים. אני לא מתווכחת עם האסטרטגיות האנושיות להישרדות. אני מגיעה רק לשלב בו משלמים על זה מחיר או לפחות מוכנים להסתכל על המחיר. לפעמים זה ישירות ולפעמים זה בעקיפין.

האם יש סוד טוב? בדרך כלל פחות. כשטוב אנחנו הרבה יותר פתוחים לשתף. למעט במקרים של תחרותיות והסתייגות אחת – עין הרע, כעניין תרבותי. 

הסוד שלי

ישנן סיבות רבות להסתיר דברים – הערכה עצמית נמוכה, חינוך, תפיסה חברתית, תפיסה מוסרית פנימית. סוד הוא דבר שבוחרים להסתיר מהעולם כולו או מאנשים מסוימים. לפעמים אנחנו מנסים להעלים מעצמנו להדחיק, להשתיק ….לפחות לפרק זמן מסוים. לכל אחד מאיתנו יש משהו להסתיר. משהו שהוא עשה ומתבייש בו , משה על עצמו שמביך אותו, משהו שהוא בטוח שיציג אותו באור שלילי. משהו שהוא ישלם עליו מחיר גבוה אם ידעו אותו עליו.

אנחנו עצמנו קובעים את העצמה של הסוד לפי המשמעות שאנחנו נותנים לדבר. אותו מקרה או ארוע יכול להיות סוד דרמטי ומשנה חיים אצל האחד, ויכול להיות סיפור מענין שאנחנו מספרים בקלילות כחלק מההיסטוריה שלנו. המשמעות והעצמה שאנחנו נותנים לדבר היא זו שהופכת אותו לסוד כזה או אחר.

סודות אישיים ומשפחתיים הם חלק חזק בחיים של כל אחד מאיתנו ומשפיעים מאד על ההתנהלות שלנו. הם תמיד עולים בשיחות אימון ולא משנה מהו הנושא של האימון או מי הוא האיש או האשה מה דרגתם. למה אני אומרת את זה, אם זה תמיד צץ ועולה ומהווה הסבר לתפיסת העולם, להתנהגות מסוימת. זה אומר שהדבר הזה , הסוד, יש בו אנרגיה גדולה מאד שמשפיע עלינו בכל הרבדים.

ההשלכות של סודות על חיינו

גם אם אנחנו חושבים שהסוד הוא רק שלנו ולא שייך לאף אחד אחר…כדאי שנבדוק את זה. האם זו האמת? האם אני בטוח שאין לזה השפעה על אף אחד אחר.? על ההחלטות הבחירות וההתנהגויות שלי אין השפעה על אף אחד אחר…? הטעות המרכזית היא שאנו לא שמים על כף המאזניים , מול מחיר החשיפה את המשקל הנכון שהוא המחיר שאנו משלמים על אי החשיפה. דבר שני ולא פחות חשוב, ההתנהלות של סודות יש לה השפעה מעצבת על האישיות שלנו, על תפיסת העולם, על הערכים, על ההתנהלות. ועוד-

השמירה על סוד זו בעצם אמירה של יש בי חלקים שאסור שידעו, כלומר אני לא בסדר אני לא מספיק, עדיף להסתיר. וגם אם זה בכוונה טובה אנחנו בעצם לומדים להתכווץ להקטין להסתיר
ההסתרה, מבזבזת לנו אנרגיה ומשפיע על ההתנהגות שלנו. והחשש שיגלו את זה עלי משנה את ההתנהלות שלי, אני עושה את כל הפעולות כדי שזה לא יתגלה כי זה סוד. אולי אני לא אתנסה או אתמודד על משהו כי זה יחשוף אותי.

שמירת סוד מייצרת תחושת כוח של שליטה על חלקים מסוימים. אבל היא לא מאפשרת לנו להתמודד עם זה במציאות. ואולי, רק אולי, משהו שאנחנו חושבים שהוא ממש נורא במציאות או לא כזה נורא. אולי הוא גם לא כזה לא נורמאלי, ואולי הוא חשש שיש להרבה. דווקא השיתוף הדיבור על הדברים מאפשר לנרמל אותם ולהוציא את האוויר מהבלון הזה ולהתחיל לנשום שוב.

המחיר שמשלמים

זה לא מאפשר לאחרים להתמודד ולהגיב…הם לא יודעים במה מדובר. לא לשתף לא לחלוק לשמור לעצמי. במקום שיתוף פעולה והבנת החשיבות העצומה של שיתוף וחשיבה משותפת, נובע מחוסר הבנה מזה עושה לתוצאות.
לחיות בסודות ובחלקי אמת באיזשהו שלב משפיע על תפיסת המציאות שלנו לגבי אחרים – ברור שכולם משקרים מסתירים, מה שכמובן לא בהכרח נכון. אבל ככה בונים תפיסת עולם. מה עושה תפיסת עולם כזו לנו במקום העבודה למשל?

הרבה דברים אנחנו למדים מתוך הטעות אם נעז לחשוף אותה ולהתמודד איתה. אם אנחנו לא מסוגלים לדבר את זה בשל בושה או פחד הבעיות לא נפתרות. הן נמצאות מתחת לפני השטח ומנהלות אותנו, בעיקר ברגעים יותר לחוצים ומאתגרים. זה בא לידי ביטוי בהתנהגות. משפיע על התקשורת, ועל הקשרים. אנחנו יודעים לזהות את זה בתחושה של משהו לא אותנטי ולא כנה, מעמיד פנים דו פרצופי, אבל לא יודעים להגיד מזה. 

השפעה על מערכות היחסים שלנו מכל הסוגים – סודות במשפחה יכולים לגרום לפיצול, זרות וריחוק. הם לא מעודדים את היחיד לשתף מחוץ למשפחה ופוגעים ביכולת לייצר אינטימיות בעתיד. הם משפיעים על ההתפתחות המנטאלית והזהות העצמית, הקבלה העצמית והביטחון העצמי. הם יכולים ליצור קצרים בתקשורת תחרות בין אחים, בריתות חלקיות, תחושת אשמה וספק לא מוצדקים. הם מעוררים חשדנות, מלמדים שתיקות, וריחוק. נו…ואלה משפיעים על ההתנהגויות שלנו בכל מקום כולל במקומות עבודה.

 "גודל המחלה שלך כגודל הסוד שלך ".

להפסיק לשלם את המחיר על הסודות

יש וכדאי לעשות עבודה עם עצמנו במקומות הללו על מנת שנוכל לחיות באופן גלוי יותר ומלא יותר. מתוך התחברות וקבלה עצמית. כל אלה משפיעים מאד על הביטחון העצמי, כי אי אפשר לאהוב את עצמך ולהאמין בעצמך כשחיים בשקר. אפשר להציג גרסת שקר לעולם ולחשוב שהם  יאהבו אותנו או יכבדו אותנו…אבל האם אני יכול לאהוב את עצמי כשאני חי בתחושת שקר לזהות שלי, כי הרי הם לא את הדבר האמיתי…זה לא עוזר לתפיסה העצמית ולהתקדמות בעיני עצמך. 

"האדם הוא לא מה שהוא חושב שהוא, אלא מה שהוא מסתיר" – אנדרה מלרוקס

ולמה? למה שלא נחייה יותר באותנטיות? קבלה של עצמנו על המגרעות והקשיים מאפשרת לנו לקבל גם את האחר קצת יותר בקלות. מאפשרת לנו להיות יותר אמפטים לאחרים. אם נמשיך ככה עוד נגיע לשלום עולמי….

מה עוזר להתגבר על ההשפעה של הסודות?

לחלוק סודות עם זרים, יכול להקל במעט. זה מאפשר לנו לא לסכן את עצמנו, וזו יכולה להיות חזרה גנרלית לפני שמספרים באמת. לבדוק מה התגובה ואולי לגלות שזה לא כזה נורא או לא אפשרי.

ההבנה שקשרים דווקא מועצמים מתחזקים כשיש שיתוף בסודות. לפעמים מגלים שבעצם גם האדם האחר תמיד חשב רצה קיווה שככה. סודות הם מטבע של קירבה.

אנחנו חיים בעידן אחר שונה מפעם בו בושה החזיקה אנשים עם סודות ותקעה אותם לנצח. היום שיתוף וחשיפה הם חלק מהערכים שלנו כחברה מתוך הבנת החשיבות של זה כחלק מתהליך הריפוי. האישי הלאומי העולמי. זה גורם מרפא של טראומות לאנשים ולעמים. מה שחשוב הוא הטיימינג, הדרך, אחרת זה גם יכול להיות הרסני.

"ישנם שני סוגים של סודות : הסוד שאת רוצה להשאיר בפנים, והסוד שאת לא מעיזה להוציא החוצה…" אלי קרטר

בתהליכי אימון עולים הסודות האלה שמנהלים אותנו כי יש מרחב שמאפשר שיח פתוח כנה ובלתי שיפוטי. מה שמעניין הוא שברב המקרים כשהסוד יוצא לאור יש התפעלות ממה כל כך התביישתי הסתרתי. למה בזבזתי על זה כל כך הרבה אנרגיה ואיזו הקלה עכשיו. 

שאלות לגבי אינטגרטי ויושרה במיוחד אצל אנשים שעוסקים בתחומים של עזרה לאחר, או אנשים המשווקים את עצמם כגורם יודע. כשבעצם הם מכילים בעצמם את החשש שאנשים יראו את הפער בין מה שאני אומר כאיש מקצוע לבין איך שאני פועל ביום יום שלי האישי. פערים כאלה יכולים ממש לשתק את האדם. ההרגשה היא של שקרן, מעמיד פנים ועוד רגע מישהו יחשוף אותי, פוגע משפיל ומוריד ביטחון. 

5 שאלות למחשבה על הסודות המוחזקים אצלך:

  1. מה יקרה אם הוא יתגלה?
  2. כמה ולא האם, הסוד שלי משפיע על האחר?
  3. למה זה סוד? מה אני מקבל מעצם העובדה שיש לי סוד ( התנשאות, מסתורין, העדפה עצמית חוסר שיפוטיות וביקרותיות, אין התמודדות עם האחר, עם המציאות, עם ההשלכות )
  4. מה אני מפסיד מעצם העובדה שיש לי סוד.
  5. באילו היבטים חשיפת הסוד תתרום לי , מה אולי אולי אני ארוויח
 

כן כן, נדרש אומץ להתגבר על הפחד והחשש הזה. אבל הרווח הוא גדול מבחינה אישית. הוא לחיות את עצמך באופן מלא יותר. מורכב ומענין.

לפרטים נוספים דברו איתי

עוד על:

אימון אישי

איך לומדים מניסיון?

אנחנו עושים את מה שאנחנו יודעים ורגילים לעשות, בדרך כלל חוזרים שוב ושוב על אותם הרגלים התנהגויות ומהלכים בדברים שעובדים לנו זה נהדר בדברים הפחות

קרא עוד »

קריירה בימי קורונה

קריירה בימי קורונה? בדיחה טובה…. בימים כאלה לחפש עבודה? ובכלל לדבר על קריירה? האם אפשרי לך להשיג את העבודה הנכונה בתקופה זו? את השאלה הזו

קרא עוד »

אימון מנהלים לתפקיד חדש

ליישם תפיסת מנהיגות מתקדמת לתוצאות אפקטיביות מהיום הראשון. לנהל ולהנהיג, להתמודד טוב יותר עם הדינאמיקה הדרישות והשינויים, להשיג תוצאות טובות יותר ולהיות מרוצה! אימון אישי

קרא עוד »

שתפו את הפוסט

WhatsApp chat